Wikipedia

Результати пошуку

8 клас


27.11.21
Тема.  Прикладка як різновид означення . Написання непоширених прикладок
Виконайте вправу на закріплення 198.
Домашнє завдання: 
Вивчити параграф 16; виконати вправи 202, 203.

26.11.21
Тема. Другорядні члени речення. Означення
Виконайте вправу на закріплення 185.
Домашнє завдання:
Вивчити параграф 15; виконати вправи 187,190
23.11.21
Увага! Урок відбуватиметься на платформі  ZOOM.
Початок о 9.30
Код доступу: 9RpfZS
Тема: Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос

І. Ознайомтеся з матеріалом

Порядок розташування слів у реченні вільний, проте існують певні правила, які визначають послідовність розміщення членів речення.

Прямим вважається такий порядок слів у реченні, при якому присудок стоїть після підмета (Слова поета вийшли далеко за межі країни).

Прямий порядок другорядних членів речення пов'язаний з порядком слів у словосполученні:

·         Узгоджене означення стоїть перед означуваним словом;

·         додаток – після керуючого слова;

·         обставина може бути перед і після головного слова (у реченні ним виступає присудок).

 

Порушення прямого порядку слів з метою виділення якогось із них називається інверсією(зворотним порядком слів).

 

При непрямому порядку слів присудок передує підмету (Не спить земля).

Другорядні члени речення при інверсії також змінюють своє звичне місце.

 

Виділення у реченні за допомогоюпосилення голосу одного із слів називається логічним  наголосом. Від місця логічного наголосу залежить зміст речення. Порівняйте:

Учень нарешті  усвідомив свою помилку.

Учень нарешті усвідомив свою помилку.

Учень нарешті усвідомив свою помилку.

 

ІІ. Виконайте завдання на визначення порядку слів у реченні та логічного наголосу(усно)

Прочитайте речення, визначте порядок слів, назвіть слова, на які падає логічний наголос.

1       Праця єдина з неволі нас вирве: нумо до праці, брати!

2       В тих теплих степах виробилась кров моя і душа моя.

3       Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях, і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок.

 

4       Проходять хмари, гаптують небо химерною грою. Пролісків перших блакитні отари…

 

5       Земле! Як тепло нам із тобою!

 

ІІІ.Запамятайте!

Усі члени речення, крім головних, мають назву — другорядні.

Речення, які складаються лише з головних членів речення, називаються непоширеними: Ляда. Чоколяда. Коляда.

 

Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називаються поширеними: Нашорошилось небо буряно і 
погрозами загуло. 

 

Додаток — це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного й кличного. Найчастіше додатки виражені іменниками або займенниками: Вечірнє сонце! Дякую за день! 

 

Означення — це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета й відповідає на питання який? котрий? чий? Найчастіше означення виражені прикметниками: Зітхання лісів лунає легке, і чується квітів зітхання. 

 

Обставини — це другорядні члени речення, які називають різні ознаки дії — місце, час, причину, мету, спосіб, ступінь. Обставини відповідають на питання як? де? куди? звідки?тощо. Найчастіше обставини виражені прислівниками або іменниками з прийменниками: Погонич зумисне гнав коні з усієї сили. Начало формы

Конец формы

 

ДОДАТОК

ОЗНАЧЕННЯ

ОБСТАВИНА

Означає об’єкт дії

вказує на ознаку предмета

вказує на ознакудії

Питання непрямих відмінків

який? чий? котрий?

як? де? куди? коли? чому?

 

Підкреслюють пунктиром

 

 

Підкреслюють хвилястою лінією

 

Підкреслюють рискою-крапкою

ІУ. Попрацюйте практично (письмово).

1.Визначте поширені та непоширені речення.


2.Виконайте вправу 176 (ст..114) 

Домашнє завдання.

І-ІІІ.  Вивчити параграфи 13-14; виконайте вправи 177(письмово), 180 (усно);

ІУ. (за бажанням)Складіть речення за схемами, вказавши, де прямий порядок слів, а де – зворотний. Підкресліть слова, на які падає логічний наголос.



 12.10.21.
Тема. Узагальнення з теми: Словосполучення. Речення (загальна характеристика)
Діти, так як узагальнення з тем над якими ми працювали попередні уроки випало на дистанційне навчання, пропоную вам виконати онлайн тест, перейшовши за посиланням:
(Будьте уважними: тест містить 24 питання, пройти його потрібно за 30 хвилин. Термін виконання теж обмежений до 15.10.21 до 15.00, ваші оцінки надійдуть мені автоматично. Прохання: вказувати повністю прізвище та ім'я). Успіхів! 

Дистанційне навчання з 15 жовтня 2020 року
Увага!!!    
       Діти, для того, щоб ви відразу бачили результат своєї праці, роботи,  які ви вже виконали, надсилайте на мою електронну адресу. Я їх перевірятиму та оцінюватиму.      
  PS: 1- сфотографуйте роботу так, щоб було видно дату та тему роботи; 
2- у темі електронного листа  вкажіть  клас та  прізвище;                              
 3- надішліть на електронну адресу  dztetiana12@gmail.com
4- Пам'ятайте!!! Працюємо за розкладом! Протерміновані  без поважних причин роботи перевірятися і оцінюватися не будуть!


15.10.20. 
 Тема.Простий  і складений (іменний і дієслівний) присудок Способи вираження присудка
 Діти, уважно перегляньте відеоурок: 
А тепер опрацюйте таблиці, які є у вашому підручнику на ст.83-84, 87, 89. 
На закріплення виконайте вправи 117,122, 131.

Домашнє завдання:
І- вивчити правила парагафів 9-10;
ІІ-ІІІ виконати вправи 117,122,131, підкреслити граматичне завдання;
ІУ- виконати вправу 116 (за бажанням учнів).

20.10.20. 
 Тема. Тире між підметом і присудком. Узгодження головних членів речення.
Діти, уважно перегляньте відео-урок:

Тепер опрацюйте матеріал підручника на ст. 95,97, 99.
На закріплення виконайте вправи 145,150,152.

Домашнє завдання:
І- вивчити правила парагафа 11;
ІІ-ІІІ виконати вправи 145,150,152  підкреслити граматичне завдання;
ІУ- виконати вправу 153 (за бажанням учнів).

PS: роботу здати до 22.10. 20 (2 урок).

22.10.20. 
 Тема. Речення поширені і непоширені. Порядок слів у реченні. Логічний наголос (повторення).

    Діти, сьогодні ми пригадаємо: поширені речення це ті, які крім підмета і присудка мають другорядні члени речення.
    Уважно розгляньте таблицю у вашому підручнику ст.113. На закріплення виконайте вправу 175.
    Тепер опрацюйте матеріал підручника на ст.116-117. На закріплення виконайте вправу 179. 
    Щоб пригадати, що таке логічний наголос опрацюйте правило ст.117 і виконайте вправу 180(усно).

Домашнє завдання:
І- вивчити правила парагафів 13-14;
ІІ-ІІІ виконати вправи 180(усно),175,179, підкреслити граматичне завдання;
ІУ- виконати вправу 177 (за бажанням учнів).

01.12.20. ,03.12.20
Тема. Односкладне речення .Види односкладних речень

 Діти, сьогодні ми ознайомимося з новою темою. Для цього пропоную вам уважно переглянути відеоурок:

Як бачите, тема не дуже складна, але потрібно бути уважними!

Домашнє завдання№1(за 01.12.20):
І- вивчити правила парагафів 20-21;
ІІ-ІІІ виконати вправи 233, 237 підкреслити граматичне завдання;
ІУ- скласти 10 односкладних речень різних видів (по 2 речення кожного виду), визначити їх види (надписати олівцем над кожним реченням), підкреслити в них граматичну основу.

Домашнє завдання№2(за 03.12.20):
І- вивчити правила парагафів 22-23;
ІІ-ІІІ виконати вправи 258, 259, 269 підкреслити граматичне завдання;

PS: надсилати роботи на електронну адресу не потрібно, обміняємося зошитами при поверненні до навчання!

08.12.20.,10.12.20

Тема. Односкладне  речення. Називні речення
    Ми продовжуємо працювати над односкладними реченнями. Попередні 2 уроки ми працювали над односкладними дієслівними реченнями. А сьогодні ми будемо працювати над односкладними називними реченнями.
    Для початку уважно розгляньте правила, які є у підручнику ст.161-163. Тепер продивіться відеоурок:





        Тепер попрацюємо практично, виконавши вправи 274,275, 279,280.
Домашнє завдання:
І- вивчити правила парагафа 24;
ІІ-ІІІ виконати вправи 274, 275, 279, 280 підкреслити граматичне завдання;
(діти, Д\з об'ємне, тому що  ця тема розрахована на 2 уроки).
PS: надсилати роботи на електронну адресу не потрібно, обміняємося зошитами при поверненні до навчання!


ІІ семестр 2021

14.01.21

Тема. Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим та мішаним зв'язком).

    Діти, спочатку пригадаймо, що таке однорідні члени речення. 
Це ті слова, які належать до однієї частини мови, відповідають на одне і те ж запитання і виконують одну синтаксичну роль.
    Пропоную вам передивитися відеоурок:


    Опрацюйте матеріал підручника ст.179 -180, виконайте вправи на закріплення 301, 304.

Домашнє завдання:
І- вивчити правила парагафа 28;
ІІ-ІІІ виконати вправи 301, 304  підкресліть однорідні члени речення;
ІУ- виконати онлайн тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3304014
PS: надсилати роботи на електронну адресу не потрібно, обміняємося зошитами, коли повернемося до навчання!

Діти, будьте уважні, тест ви зможете пройти лише 1 раз, час проходження обмежений -30 хв., активний до 17.00. Успіхів!

20.01.21. 

Тема. Поширені й непоширені однорідні члени речення. Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові) .Кома між однорідними членами речення

1.     1. Робота з підручником. Опрацюйте таблицю  ст 180.                            

Створення проблемної ситуації (усно)

За якої умови між двома однорідними членами речення не ставиться кома?

0 і 0              0 та 0      0 або 0     о чи 0

За якої умови між двома однорідними членами речення, з’єднаними одиничним сполучником, стоятиме кома?

Поясніть різницю  0, але 0            0 або 0

2.      2. Завдання з ключем  ( розподільний диктант ) (письмово)

Виписати сурядні сполучники – спочатку ті, у яких між однорідними членами не треба ставити коми, потім ті, де треба.

Підкресліть другу букву у кожному першому однорідному членові. З цих букв прочитаєте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Кернегі «Даруймо людям те, що …».  (хочемо мати від них).

І сміливі й боязкі;  як батько, так і діти;  охлялий чи хворий;  чи сто чи двісті;  добре або погано;  і ми і ви;  очі та вуха;  не тільки свої а й чужі;  і ліс і поле;  один а не два;  чесно й відверто;  то сніг то дощ;  і дивно і лячно; і сміх і гріх;  мороз чи відлига;  ні охоти ні бажання.

3.Лінгвістичне спостереження (усно)

А  І Шевченко, і Пушкін, і Шекспір у симфонію людства вплели голоси.

Б  І безсмертний Шевченко, і славнозвісний Пушкін, і геніальний Шекспір у симфонію людства вплели голоси.

Висновок: непоширені однорідні члени речення не мають при собі залежних слів, поширені – мають залежні слова.

4.  Пошуково – вибіркова робота (письмово)

Виписати однорідні члени речення, охарактеризувати їх.

Буду я навчатись мови золотої

У трави – веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

5. Творче завдання (скласти сенкан, використовуючи матеріал з довідки) (письмово)

I рядок. Мова

II рядок. Чиста, ніжна, казкова, загадкова, рідна, найкраща, багата, корисна, соловїна, барвінкова, ніжна, мелодійна, велична, прекрасна.

III. Чарує, вабить, навчає, виховує, переливається, бринить, єднає, функціонує, розквітає.

IV. Жива схованка людського духу, найбільше і найдорожче добро народу, скарбниця духовності нашого народу, єднає всі покоління українців, велике духовне надбання народу, об’єднує всю українську родину.

V. Краса, багатство, зоря, перлина, спілкування, знання, джерело.

Наприклад:   Мова

                       Казкова, барвінкова

                        Бринить, переливається, розквітає

                         Звучить, як чисте – чисте джерело

                        Краса

Домашнє завдання:

І-ІІ. Парагаф 28.Вивчити теоретичний матеріал про смислові відношення між однорідними членами речення, поширені й непоширені однорідні члени речення.

    ІІІ- Виконати вправу 303,304 (підр.,  ст..181),

    ІУ- виконати завдання 1-5 із конспекту уроку.

 

 21.01.21

Тема. Речення з кількома рядами однорідних членів


1. Опрацюйте схему ст. 183  і виконайте письмове завдання:

   Списати, уставляючи замість крапок пропущені літери. Визначити ряди однорідних членів речення.

1. Радіють молодій обнові б..рези, клени, явори (Л. Дмитерко). 2. І цвіт, і грім, і дощ, і град — я серцем спраглим все приємлю, та зб..режу від граду сад і захищу від грому землю (Л. Дмитерко). 3. Приємно тягати копиці по стогу й ходити навколо стогів по насі..ні (О. Довженко). 4. Високий, чистий дзвін пер..двіщав мені радість і втіху — косовицю

(О. Довженко). 5. І барвінком, і рутою, і рястом квітчає в..сна землю, мов дівчину в з..леному гаї… (Т. Шевченко). 6. І голову йому змила, і ноги умила, і в сорочці тонкій білій за стіл посадила, годувала, напувала, положила спати у кімнаті і тихенько вийшла з бат..ком з хати

(Т. Шевченко).

·         Визначити, поширеними чи непоширеними є однорідні члени речення. Довести правильність своєї думки.

Запам’ятати! У реченні може бути кілька рядів однорідних членів: Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожира тіні на землі, заганя їх під дерева, кущі, у гущину (М. Коцюбинський).

2.     Лінгвістичне дослідження з творчим завданням.

·         Прочитати. Схарактеризувати речення з однорідними членами. Записати речення з кількома рядами однорідних членів.

1. Не згинуть думи вікові, ні наша мова кришталева (Д. Павличко). 2. Вона йшла… але здавалося мені, що ніжний пролісок в снігу зоріє, встає з-під нього і радіє промінню, сонцю і весні (Олександр Олесь). 3. Уже й місяць підбився височенько, вийшов з-за дерев у ярку та й став посеред неба, викрадаючи на світло дівочі намиста, сережки, скляні приколки

 (Г. Тютюнник). 4. Часом буває на чужині мені присняться гори сині, ліси зелені, ниви срібні, і люди щирі, непохлібні, прихильні серцем і свої — присняться іноді мені (Б. Лепкий).               

 

Домашнє завдання.

І-ІІ Вивчити правила пар. 29, виконати вправу 313;

ІІІ- виконати завдання 1-2 із конспекту уроку;

ІУ- Скласти  висловлювання у формі роздуму на тему: «Чи можуть митці художнього слова обійтися без однорідних членів речення?»

 

 

 25.03.21

Тема. Відокремлені обставини

1 Дайте відповіді на питання (усно).

1.Які члени речення називають  відокремленими?

2.З якою метою вживають відокремлення?

3.Які члени речення відокремлюються?

4.Як вони виділяються на письмі та в усному мовленні?

5.За яких умов відокремлюються другорядні члени речення?

 

2. Завдання для письмового виконання .

Підкреслити дієприслівники,дієприслівникові звороти як члени речення. Пояснити вживання пунктограм.

Забуваючи рідний край,людина втрачає коріння,що єднає її з минулим.Тоді вона,блукаючи чужиною,не знаходить собі притулку. Коли тебе доля покличе в мандри,візьми в дорогу грудочку землі. Вирушаючи,поцілуй материнські руки. Із вирію ключі летять курличучи…

 

3. Відредагуйте  речення.

Прочитавши  «Пісню про Байду»,мене вразив патріотизм головного героя. Готуючись учні до екскурсії Теребовлянщиною, взяли зобов’язання глибше вивчити історію рідного краю. Не виконавши батькового заповіту,доля покарала нас.

 

Домашнє  завдання.

І-ІІ Опрацювати параграф підручника про відокремлені означення і обставини.

ІІІ. Виконати завдання 1-3 із конспекту уроку .

ІУ. Скласти висловлення: «Берег мого дитинства».У реченнях використовувати відокремлення.

  PS: надсилати роботи на електронну адресу не потрібно, обміняємося зошитами, коли повернемося до навчання!

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар