І семестр
Дистанційне навчання з 22 листопада 2021 року
24.11.21, 24.11.21
Другорядні члени речення. Складні випадки
класифікації другорядних членів речення
І. Рубрика «Незабаром ЗНО» (усно)
1. Мовна
розминка (поєднати фразеологізми)
1. Сам не свій А кожен насамперед
думає про себе
2. Піти на свій хліб Б почуватися незручно
3. Своя сорочка ближча до тіла В
приголомшений
4. Не у своїй тарілці Г жити самостійним життям
2. Вправа
з ключем (письмово)
1 – з ненаголошеним е
2 – з ненаголошеним и
·
У кожному слові підкреслити останню букву –
прочитаєте народну приказку
З..рно,
вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, ч..реда, трен..р, пш..ниця,
велос..пед, бр…ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном,
б..режу, п..ньок, м…тро.
Ключ: Осінь на рябому коні їздить
3.
Вправа
«Я редактор»(письмово)
Відредагуйте речення, укажіть у
кожному тип помилки
Світ
новий зовсім перед нами розкрився, осяяний сонцем. Повинні любити учні і
берегти природу. Повертаючись додому, нас застав дощ.
IІ.
Виконання системи практичних завдань проблемно-пошукового
характеру
1. Науковий
практикум
Визначити
другорядні члени речення, мотивувати вибір (усно)
·
Я знайомий і з кайлом, і з
пером, і з багнетом.
(Безсумнівні додатки: знайомий (з чим?) з кайлом, з
пером, з багнетом).
·
Зеленими ланами
Придніпров'я йшли на захід полки.
(Йшли (де?) ланами - обставина місця. Ланами
(якими?) Придніпров'я - неузгоджене означення)
·
виражених місцевим відмінком
·
Робота в зошиті:
- На
полонині багато гірських квітів.
(До члена речення на полонині цілком природним є
запитання де? Це зумовлюється лексичним значенням іменника полонина, який має
предметне значення і значення певного простору. Словоформа місцевого відмінка
на полонині - це обставина місця)
- На
яблуні з'явився перший цвіт.
(На яблуні - це також обставина місця, але на
відміну від іменника полонина іменник яблуня означає предмет, якому властивий
малооб'ємний вияв у просторі. Тому до члена речення на яблуні логічно поставити
також питання на чому? при цілком закономірному питанні де? )
- Ваза з
квітами стоїть на вікні.
(Ваза (яка?) з квітами - неузгоджене означення;
стоїть (на чому? де?) на вікні - обставина місця)
·
виражених родовим відмінком
- Поїхати до
озера.
(Обставина, оскільки присудок поїхав означає дію,
яка реалізується в певному напрямі до певного об'єкта - озера.
- Дитина
простягнула руки до іграшки
(Додаток виражає об'єкт спрямування дії).
!!! Отже, у випадку подвійного запитання
- до форми залежного слова і відповідно до семантико-синтаксичних відношень між
головним і залежним словом - перевагу віддаємо другому.
- У дверях будинку
показалась господиня (П. Куліш).
До слів у дверях формально можна поставити два
питання (у чому? де?). Але разом із присудком показалась вони вказують на
просторові відношення. Отже, господиня показалась (де?) - у дверях.
- Я
вчився любові в дядька Миколи (Л.
Кисельов).
До словоформи у дядька Миколи також можна поставити
два питання (в кого? де?). Зміст речення підказує, що йдеться не про місце
навчання, а про особу, яка навчала любові..
·
Отже, до названого члена речення треба
ставити питання (в кого?) як до непрямого додатка Якщо виникає питання щодо
визначення означення чи додатка, вираженого родовим відмінком іменника, то
треба вдатися до перетворення конструкції.
2.
Розгляньте таблицю "Другорядні члени речення" ст.117
3. Лінгвістичне
дослідження (письмово)
А).Перепишіть речення, підкресливши означення, визначте їх вид (узгоджені чи неузгоджені). Поясніть
розділові знаки.
По гребеню гори йшло двоє. Чорні згорблені постаті різко
вимальовувалися на тлі холодного грудневого неба. У сонячній тиші безкрайнього
степу сіявся дрібний срібний сніжок, білою наміткою покривав землю, чіплявся за
лапатий сухий бур’ян. Змерзла грудкувата дорога раптом круто повернула вниз.
Б).Перетворіть
неузгоджені означення на узгоджені, уведіть кожну пару в речення.
Прикраси із золота, вулиці міста, цвіт
яблуні, дорога до Києва, робітник без досвіду, план на рік, чоловік п’ятдесяти
років, пам'ять людини.
Домашнє завдання:
І-ІІ.
Опрацювати параграф 22; виконати вправи 131,139;
ІІІ.
Виконайте онлайн тест «Головні та другорядні члени речення», перейшовши за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6199544;
ІУ.(за
бажанням).Напишіть висловлення за словами Ліни Костенко «Життя іде і все без коректур», увівши в нього
порівняльні звороти в ролі присудка (два) й обставини (чотири), підкресліть їх.
22. 11.21, 22. 11.21
3- надішліть на електронну адресу dztetiana12@gmail.com
І. Академічне красномовство - це ораторська діяльність науковця,
викладача, що доповідає про результати дослідження, популяризує досягнення
науки.
Сфера його застосування - шкільна (різних рівній) та наукова
аудиторія. Слово походить від грецького "академіа" - так називалися
сади, що начебто належали міфічному героєві Академу. Згодом цим почали називати
філософську школу, засновану Платоном саме в цій місцевості. У Європі
академічне красномовство динамічно розвивалося в середньовічних університетах.
Тоді воно існувало в лоні схоластики, яка успадкувала від античної софістики
інтерес до умоглядних речей (лекція та диспут були домінуючими формами).
Але особливого розквіту воно
набуло в після-ренесансний період, коли наука, звільнившись від схоластичних
моделей, почала широко проникати у світ матеріальних явищ і описувати його.
Ускладнилася робота вищої та середньої шкіл, виникала наукова педагогіка (Ян Амос
Коменський).
В Україні зародження
академічного красномовства пов'язане з функціонуванням Острозької школи та
Києво-Могилянської академії, хоча тут теж були дуже відчутні релікти
схоластики. Згодом воно розвивається у стінах кількох університетів (Київський,
Львівський, Харківський т. ін).
Видатними представниками
українського академічного красномовства були М. Максимович, М. Костомаров,
В. Єрмаков, Феофан Прокопович.
Головні риси академічного
красномовства -
доказовість бездоганна логічність, точність мислення, чітка, позбавлена
будь-якої двозначності, термінологія. Наука, як відомо, є точним описуванням
реальних, матеріальних явищ світу. Наукове описування цих явищ в усному слові і
живить академічне красномовство. Не менш суттєво, що результати наукових
досліджень мусять бути донесені до громадськості (не кажучи вже про студентів
та учнів) у дещо спрощеній (адаптованій) формі. Водночас школярі та студенти
мусять опанувати мову науки, її термінологію та спосіб викладення.
Звичайно ідеалом наукової лекції є виклад, адекватний складності
об'єкта дослідження. Тому виступи видатних учених перед професійною аудиторією
часто важко доступні навіть молодим ученим, не кажучи вже про школярів.
Адаптованості матеріалу до свідомості учнів сприяє використання різноманітної
наочності, в першу чергу - із застосуванням технічних засобів.
До жанрів академічного
красномовства належать: наукова доповідь, наукове повідомлення, наукова лекція
(вузівська та шкільна), реферат, виступ на семінарському занятті,
науково-популярна (публічна) лекція, бесіда.
ІІ. Судове (юридичне) красномовство - це ораторські ви ступи юристів, підсудного та цивільних осіб у
процесі розгляду судової справи з позицій законодавства.
Судове красномовство виникло в
Давній Греції як апології -
промови на захист самого себе, що їх писали для населення логографи -софісти.
Тоді не було ані державного звинувачення, ані попереднього судового слідства. У
пору існування родового полісу суд вершили племінні вожді-царі.
В античні часи роль судді взяла на себе держава, відкинувши
сваволю полісного суду. Кожен міг звинуватити будь-кого в злочині, а захищатися
людина мусила сама, зібравши для того необхідний матеріал і виклавши його
красномовно передсудом. Логографи-софісти постали внаслідок того, що не всі
вміли себе оборонити. Інколи, правда, замість звинуваченого дозволяли виступати
іншій особі, але обов'язково громадянину цієї держави.
Судова промова мала приблизно
таку структуру: вступ (у якому прагнули схилити до себе суддів); оповідь
(виклад фактів справи з точки зору виступаючого); докази своєї правоти й
полеміка з супротивником, якого чорнили скільки могли; висновок, що мав
стандартний вигляд. Вступ та висновки були типовими шаблонами.
Сучасний суд дуже відрізняється
від судочинства античної пори. Це складна процедура, учасники якої чітко розподіляють ролі:
прокурор, адвокат, свідки і т. д. Античний "захист самого себе"
поступився всебічному вивченню особистості підсудного та обставин справи. Кожне
слово тут повинно бути вагомим і точним, особливо в суді першої інстанції,
важливою частиною якого є дебати. Успіх справи, торжество справедливості
неможливі без відповідної підготовки судочинця чи просто того, хто виступає в
суді. Дуже важливо, щоб усі, хто має слово у процесі, вміли виступати публічно,
мали відповідну риторичну підготовку.
Особливої уваги потребує
підготовка судової промови. Важливо визначити її предмет, види та функції, специфіку
словесного оформлення. Судова промова - це промова, звернена до суду та інших
учасників судочинства і присутніх при розгляді кримінальної, цивільної,
адміністративної справи, в якій містяться висновки щодо тієї чи іншої справи.
Цікаво, що в одній з праць
російського автора П. Сергеїча (Пороховщикова), створеній на рубежі ХІХ-ХХ ст.
("Искусство речи на суде"), юридичне красномовство розглядалося не
лише як підготовка промови для судового засідання (юридична оцінка дій,
моральна оцінка злочину, допит свідків, експертиза та ін. становлять тут лише
матеріал для промови). Автор наголошує на потребі вирішення загально риторичних
питань: про чистоту мови; про її ясність; про непотрібність витончених,
заплутаних зворотів; про пафос; про увагу слухачів; ціла глава - "Квіти
красномовства" присвячена мовним прикрасам (антитеза, метафора, порівняння
і т. д.).
"Основними особливостями
судової промови в порівнянні з іншими видами ораторського мистецтва є:
офіційний характер промови; полемічність; спрямованість (до суду); попередня
зумовленість змісту (справа, яку слухає суд); підсумковий характер судової
промови".
У суді виступають з промовами
прокурор (обвинувач) та адвокат (захисник). Звичайно визначають прокурорську
(звинувачувальну) та адвокатську (захисну) промови. Крім того, у судових
суперечках часом беруть участь громадський обвинувач і громадський захисник,
цивільний позивач і цивільний відповідач (або їх представники); потерпілий та
його представник, нарешті - підсудний, у ролі захисників якого можуть виступати
його близькі родичі, опікуни або піклувальники.
Судова промова мусить
висвітлити громадську точку зору та оцінку злочину, особи підсудного з погляду
того чи іншого учасника дебатів. Проте право пропонувати міру покарання або
думку про невинність підсудного мають лише прокурор та адвокат; інші лише
уточнюють деталі, які допомагають об'єктивно змалювати стан справи. Судова
промова ефективно впливає на суд, допомагає формуванню переконань суддів та
присутніх у залі суду громадян.
Основним жанром
церковного ораторства є проповідь - коментар до Біблії (хоча християнин
мислиться як місіонер, що проповідує при будь-якій нагоді). Більше того, саме
завдяки апеляції до Писання громадські та інші інтереси людини стають
"крупнішими", узагальненими. Політичний чи інший аспект, якому
потрібно надати місце в проповіді, має органічний зв'язок зі Святим Письмом.
Проповідник не відділяє Біблію від мирського, світського,
а навпаки, інтенсивно їх поєднує. Але треба, щоб події життя служили ілюстрацією до Писання, а не
навпаки, коли Писання служить "ілюстрацією" для зведення якихось
політичних чи життєвих рахунків.
2. Соціально-побутове красномовство - це влучне, гостре або урочисте слово з приводу
якоїсь важливої події у приватному житті або певної гострої чи цікавої
ситуації.
Таким чином,
соціально-побутове красномовство виникало не лише у вирі подій сьогодення, а
живилося епідектичним та політичним красномовством: це природно, бо політика й
побут інколи невловимо переходять одне в одне.
Сьогодні жанрами
соціально-побутового красномовства є:
·
ювілейні промови,
·
привітальне слово,
·
застільне слово (тости),
·
надгробне (поминальне)
слово.
Тут найчастіше йдеться
про величання, похвалу тієї чи іншої особистості, групи або явища, тобто можна
сказати, що ці промови за своїм духом є панегіричними. Характерною рисою
подібного красномовства є ритуальність (ситуація хрестин, весілля, похорону
тощо), і це накладає певний відбиток на стиль промови.
Найчастіше такі виступи
бувають імпровізаціями, які не готуються заздалегідь. Це невеликі, лаконічні
тексти, що не вимагають обов'язкової, звичайної для інших галузей риторики
твердої схеми побудови (вступ, основна частина, висновки). Логічна основа тут
може бути послаблена; панує емоційна стихія.
Ораторові не обов'язково
демонструвати академічну ерудицію, знання законів або пропагувати істини
релігії (хоча окремі елементи такого роду тільки прикрашають подібне слово).
Зате оратор щедро черпає при клади з життєвого матеріалу, з фольклору
(наприклад, стихія анекдоту). Стиль може бути від урочисто-величального
(наприклад, на похороні) до "зниженого".
Тепер попрацюйте практично: опрацюйте теоретичний матеріал § 16-17, усно виконайте вправи 84,89.
PS: Термін виконання до 23.10.20.
На закріплення виконайте вправи з вашого підручника ст.131-133 вправи 155, 159.
PS: Надсилати роботи на електронну адресу не обов'язково. Зберу зошити, як тільки повернемося до навчання.
Виконайте вправу на закріплення 223.
Опрацюйте теоретичний матеріал ст. 191,192. Виконайте вправу на закріплення 258.
PS:Діти, наступний урок ми проведемо в ZOOM. Індефікатор конференції: 974 966 6831, код доступу: Zimenko. Початок 10.00.(у середу 20.01.21).
03.02.2021.
Підсумковий урок з теми: "Синтаксис. Пунктуація"
Виконайте онлайн тестування №1: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3180045
Для повторного проходження!!!!!
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8638550
Увага!Тема тестування : "Складне речення. Підсумковий урок" (питань - 36, час проходження- 36хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 07.02.21 до 18.00).
Виконайте онлайн тестування №2: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5101508
Для повторного проходження!!!!!
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1751913
Увага!Тема тестування : "Головні та другорядні члени речення" (питань - 40, час проходження- 40хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 07.02.21 до 18.00).
PS:Діти, тести потрібно виконати обов'язково!!!
У понеділок ми писатимемо в класі власне висловлення у форматі ЗНО, тому раджу повторити ст 325-331 зі зб. ЗНО - стуктуру власного висловлення.
22.02.2021.
Підсумковий урок з теми: "Основні випадки чергування голосних і приголосних, спрощення у групах приголосних"
Виконайте онлайн тестування №1:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2012288
Увага! Питань - 20, час проходження- 20хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 23.02.21 до 20.00).
Підсумковий урок з теми: "Основні правила вживання апострофа"
Виконайте онлайн тестування №2: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2028035
Увага! Питань - 24, час проходження- 24хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 23.02.21 до 20.00).
01.03.2021.
Готуємося до ЗНО
Виконайте онлайн тестування:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5271108
Увага! Питань - 60, час проходження- 45 хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 03.03.21 до 20.00).
10.03.2021.
Готуємося до ЗНО
Виконайте онлайн тестування №1:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4753406
Увага! Питань - 20, час проходження- 20 хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 14.03.21 до 21.00).
Виконайте онлайн тестування№2:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2902792
Увага! Питань - 12, час проходження- 10 хв., спроба- 1. Виконати тест потрібно до 14.03.21 до 21.00).
Немає коментарів:
Дописати коментар