Wikipedia

Результати пошуку

6 клас

2019-2020 н.р.
13.03.20. та 18.03.20
Тема. Ярослав Стельмах. "Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера". Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків - головних героїв
Натисніть, щоб переглянути презентацію


PS. Діти, ця тема розрахована на 2 уроки, тому Д/З буде подвійне

Домашнє завдання 1:
 ст.157-170 читати і переказувати;
 1ст.171-172 питання 1-10 відповісти письмово.

Домашнє завдання 2:
І-ІІ.  ст. 172 - 184 читати і переказувати;
ІІІ.  ст. 184 -185 питання 1-10 відповісти усно;
ІV. ст.185 завдання 11, 1(з хатинкою) письмово.


20.03.20
Тема. РМ.Цитатна характеристика головних героїв повісті Ярослава Стельмаха"Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера"


                  Митько і Сергій навчалися у 5-му "Б" класі однієї зі шкіл Києва. Щоб стати шестикласниками, вони складали іспити. Найкращими учнями не були. "Не дуже-то ви й перепрацювались", — зауважує Сергійкова мама. А із суперечки друзів дізнаємося, що за минулий рік у Сергія була трійка з фізкультури, а в Митька — з малювання.
       Хлопці не дуже сумлінно ставилися до навчання. Так, замість того, щоб самим зібрати гербарій, "позичили" його в Митькового брата. "Мало любили ботаніку", та й "зоологія не вигравала в хлоп'ячій уяві привабливими веселковими барвами". Однак під час канікул друзі проштудіювали багато книжок із зоології, полюбили цю науку, а з нею й уроки, з яких раніше втікали. Отож у хлопців є всі шанси стати кращими учнями.
           Діти, ви добре знаєте, що таке характеристика художнього образу пропоную вам зупинитися на рисах характеру одного із друзів. Спочатку подумайте, які риси вдачі притамання літературному героєві, а потім доберіть відповідну цитату із тексту, яка б підтверджувала б вашу думку.

Домашнє завдання:
І-ІІ.  Написати характеристику образу Митька або Сергія;
ІІІ - ІV. Дібрати і виписати цитати із тексту, які підтверджуватимуть риси характеру обраного вами літературного героя.

2020-2021 н.р

26.03.21
Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9". Фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності"


    Леся Воронина (справжнє ім’я Вороніна Олена Анастасіївна) – улюблена письменниця багатьох дітей, журналістка, перекладачка.
     Літературні псевдоніми:
Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна, Сестра Лесич. 
Народилася 21 березня 1955 року у Києві в письменницькій родині.(« Назвали Лесею на честь Лесі Українки, та в паспортному столі не захотіли записувати, сказали: «Таково імені нєту», а Леся, мовляв, – похідне від Лариси або Олександри, тож мама записала мене Оленою. Та я все життя – Леся»). Дід - Прохор Воронин - був письменником, тато - художником-оформлювачем та реставратором. Мама перекладала книжки з кількох європейських мов. Маленька Леся почувалася білою вороною, бо розмовляла у російськомовному Києві українською. Рано почала читати. І сама дуже швидко почала вигадувати різні історії. («Мені здавалося, що це є в кожної людини. З подивом дізналася, що такі здібності мають не всі, а діти ж люблять різні цікаві історії! Я й ста­ла таким собі неформальним лідером у садку, а потім у школі. Мої одноклас­ники страшенно любили слухати ті кумедні побрехеньки. А ще я вміла досить точно копіювати й пародіювати інших, вигадувала різні сценки. Та хоча зрос­тала в літературному середовищі, пись­менники здавалися мені якимись осо­бливими, унікальними – куди вже мені до тих небожителів?! Але все одно пи­сати почала рано (для себе) десь у пер­шому класі»).
    1972 р. вступила на заочне відділення філологічного факультету Київського держуніверситету ім. Т. Г. Шевченка, який закінчила 1979 р. За роки навчання встигла попрацювати кур’єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту в Пирогово і т. д. Мандрувала Україною (автостопом) та Польщею (на байдарках). Протягом 1987–1991 рр. працювала редактором відділу літератури та мистецтва журналу «Україна». З 1991 року працювала у дитячому журналі «Соняшник» (з 1992 до 2006 року — головним редактором часопису). Нині – автор та ведуча програм на радіо «Культура». Член Спілки письменників України, член Асоціації Українських письменників. Пише для дітей, бо вважає,  «що найкращі люди – це діти й підлітки, вони щирі й безкомпромісні. Вони вірять, що світ можна змінити на краще, вміють дружити й жертвувати собою заради іншого, сприймають життя оголеними нервами. Це вже потім на людині наростає захисний панцир і вона вчиться йти на компроміси, пристосовуватися й відмовлятися від найцінніших речей заради грошей, слави, посади…»



Щоб ознайомитися з авторкою твору та її повістю пропоную переглянути презентацію.

 Натисніть, щоб переглянути презентацію

В одному з інтерв’ю Леся Воронина зауважила:
- Мені здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися. Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться долати переляк і  перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших. А ще я переконана, що сміх — це неймовірно сильна зброя, адже всі паскудства у світі роблять люди, цілковито позбавлені почуття гумору.
- Як же подолав страх, цю тяжку недугу людства, головний герой повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9»? Вам цікаво, як цьому звичайному українському хлопчині, звичайнісінькому боягузові, вдалося врятувати Землю від космічних прибульців, які заразили більшість людей вірусом страху? Тож для цього пориньмо у світ пригод, романтики, фантастики, починаймо нашу захоплюючу подорож сторінками повісті.

Домашнє завдання:
І- ст.186-195 прочитати;
Завдання за вибором учнів:
ІІ- скласти кросвород до повісті Л. Ворониної
ІІІ- Намалювати ілюстрацію до одного з розділів повісті, підібрати народні прислів’я та приказки про страх, боягузів;
ІV - Написати твір “Як я ставлюся до Клима, головного героя повісті”




05.04.21, 09.04.21. 
Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів,або засіб від переляку №9." Друзі й вороги Клима Джури
Питання для бесіди:-
 Як починається повість? Яким постає перед нами головний герой Клим Джура? (Зачитати уривок з повісті) (Клим  - боягуз,  страждає від цього, але ніяк не може позбутися своїх страхів.)
- Чому Клим не намагався дати відсіч Сашкові, адже вони були ровесниками? (Йому заважала невпевненість у власних силах.)
- Чому саме Клим потрапляє до ТТБ?  (Він сам себе вважає боягузом і дивується, чому його вибрали для такого героїчного вчинку, як рятування Землі.)
- Чому Климові не відразу повідомили, що саме він має робити, підписавши угоду? (Хлопчик міг злякатися  і відмовитися, а ще, крім цього,  його хотіли випробувати.)
- Коли Клим зрозумів, що йому відступати нікуди, що він відчув? (Коли йому потрібно було взяти участь у таємній  операції в банку, він розгубився і страшенно злякався. В тексті знаходимо слова: «мов загіпнотизований», «мені кінець»; «так просто це не скінчиться»; «клятва зв’язала мене по руках і ногах».)
-  Знайдіть у тексті, як сам Клим пояснює, чому він погодився піти на таємну операцію? (Я погодився допомогти цим дивним хлопцям лише через те, що одного дня дав ідіотську клятву вступити до Таємного Товариства Боягузів. Раптом я зрозумів, що в глибині душі у мене жила божевільна мрія: а що як і справді я позбудуся цього огидного страху, що переслідує мене скрізь? І одного разу, коли Кактус крикне мені: «Гей ти, поганський Паганіні! Ходи-но сюди, я трохи тебе відлупцюю!» - я зроблю блискавичний рух рукою, і Кактус полетить шкереберть на асфальт, розмазуючи соплі і сльози.
- Як повівся Клим у банку? (Він переборов свій страх, допоміг Жуку і Зайцю: показав шлях до потрібної кімнати, відволік собаку, не розгубився, коли побачив синьомордиків.)
- Яке відкриття зробив для себе Клим після цієї операції? (Його нові друзі не розбійники, а мисливці за прибульцями. І вірус страху найперше вражає хоробрих, бо в них немає імунітету.)
- Як тепер поводиться Клим по відношенню до Кактуса? (Він вперше протистоїть йому, не боїться виступити проти Сашка і перемагає його, хоча й за допомогою якоїсь таємної сили.)
- Чи могло б таке статися, якби Клим не вступив до ТТБ? Чи тільки таємна сила допомогла Климові перемогти Кактуса? (Клим  в ході таємної операції вже спробував свої сили і відчув, що може побороти свій страх. Якщо це йому вдалося один раз, то це може статися і ще. «Мабуть, усе, чого я боявся  досі, тепер здавалося мені дитячими забавками». )
- Чи було ще страшно Джурі  після цієї пригоди? ( Неодноразово. При зустрічі із синьомордою потворою на буд майданчику, тікаючи від екскаватора ватажка  синьомордиків, вирушаючи в подорож на часольоті, спускаючись у підземелля в табір синьомордів та рятуючи планету.)
- Чому ж він не відступив, не побоявся, як це було із Сашком? (Він розумів, що допомоги у більшості випадків йому не було звідки чекати, в нього не було вибору.  Хлопець знав, що від його дій залежить доля всієї цивілізації Землі.)
- Якби ви не знали Клима таким, як на початку повісті, ви могли б про нього сказати, що він – боягуз? (В кінці повісті він змінюється із боягуза на мужнього і кмітливого героя.)
- Що допомогло Джурі перебороти свій страх?  (Обставини, в які він потрапив, його власне бажання допомогти планеті й водночас перебороти свій страх.)
- Тож, із ким головний герой боровся протягом усього твору? (Із синьомордами і самим собою.)
- Чи дозволить Клим Джура тепер, після такої пригоди, кому-небудь ображати чи принижувати себе? (Ні. Він уже відчув власну гідність, відчув гордість за те, що зміг зробити для землян, тому буде відстоювати власну позицію.)
- Чи можна сказати, що після усіх цих пригод Клим став безстрашним, і він ніколи не відчуватиме страх? (Він буде чогось боятися, але тепер знатиме, як його перебороти. Просто діяти і перемагати.)
Отож, чого вчить цей твір? (Треба виховувати в собі силу волі, щоб перемагати свої вади, а саме: страх. Так можна допомогти і собі, й навіть планеті.)

Ви сьогодні познайомилися із хлопчиком, який врятував планету, переборовши самого себе. Можливо, він не позбувся свого боягузтва до кінця. Адже це природна властивість людини. Але він навчився із своїм страхом співіснувати. Ще давні філософи говорили: «Якщо хочеш перестати боятися, йди в сторону страху!» Тобто не відступай перед труднощами, перешкодами, намагайся їх здолати, і поступово ти виробиш тактику переборення власного страху або невпевненості.

Домашнє завдання:
І- ст.195 - 200  прочитати;
ІІ- ст 200 - 201 завдання 1-10 (усно),завдання 11(письмово); 
ІІІ- ст. 201 завдання 12 (письмово);
ІV -Виписати в робочий зошит портрерні характеристики Кактуса, Жука й Зайця або написати твір-роздум "Друзі й вороги Клима Джури". 

                                                           dztetiana12@gmail.com


12.04.21
Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9." Еволюція Клима від боягуза до супергероя
    Діти, якщо вам цікаво, що потрібно робити, аби перетворитися із боягуза в супергероя,  ви обов'язково маєте прочитати цю захоплюючу повість. 
      Чи задумувалися ви над тим, що таке страх? Якщо вам цікаво, що про нього думають відомі люди, художники, письменники, то перегляньте презентацію


Натисніть, щоб переглянути презентацію

Домашнє завдання:
 ст.201 - 211  прочитати;
Завдання за вибором:
І-ІІІр - Охарактеризуйте стосунки між Климом та бабусею, Климом та батьками(письмово); 
ІV - Створити поради від Клима" Як боротися зі страхом, і що робити, аби тебе сприймали  як супергероя"(не менше 10 порад). 


16.04.21

Тема. РМ. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9." Роль сім'ї у формуванні життєвих переконань людини

    Діти, сьогодні ви, враховуючи набуті знання із української літератури та особистий досвід, маєте написати твір - роздум на тему: "Роль сім'ї у формуванні життєвих переконань людини". Умовно поділивши основну частину на 2:
1 - яку роль на формування вас як особистості відіграла ваша родина;
2- як вплинула сім'я на формування характеру Клима.

Домашнє завдання:
 Ст.211 - 215 прочитати; ст.115-116 відповісти на питання 1-12 (усно).
Написати твір-роздум на запропоновану тему (письмово).


19.04.21
Тема. Контрольне тестування на тему:"Пригоди та романтика (за творчістю В.Нестайка, Я.Стельмаха, Л.Ворониної)"
І. Виконайте пробне тестування, щоб пригадати зміст вивчених творів:

1.     Чому Ява та Павлуша вирішили стати тореадорами? За повістю Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»
а) бо мріяли обрати цю професію в майбутньому;
б) на спір;
в) бо мріяли, щоб їх показували по телевізору та усі їх знали.
2.     Чи були у героїв твору Всеволода Нестайка прототипи?
а) так, автор на рибалці побачив дивакуватих мрійників;
б) ні, автор їхвигадав;
в) так, автор написав про себе та свого друга у дитинстві.
3.     Як батьки наказували Яву та Павлушу?
а) забороняли  виходити на вулицю;
б) виносили чергове китайське попередження;
в) забороняли їм товаришувати.
4.     В кого гралися хлопці на баштані?
а) у космонавтів;
б) у тореадорів;
в) у єгипетських фараонів.
5.     Що повинні були збирати учні на літніх канікулах за повістю «Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера» Ярослава Стельмаха?
а) гербарій;
б) фото сільських тварин;
в) гроші на поїздку до музею.
6.     За жанром твірВ.Нестайка «Тореадори з Васюківки …
а) авторське оповідання;
б) фантастична казка;
в) пригодницька повість.

7. Чому  Яві і Павлуші найбільш вдалою кандидатурою для їхнього тореадорства була корова  Контрибуція ?

а) бо вона була психічна та схожа на бика;
б) бо цап не підходив за темпераментом;
в) бо вони її боялися.
8.     Хто ганяв Яву та Павлушу на баштані?
а) жителі Васюківки;
б) батьки розбишак;
в) дід баштанник.
9.     Чим відбивалися діти на баштані, щоб не отримати на горіхи?
а) кавунами;
б) палками;
в) буряками.
10.           До якого классу перейшли Митько та Сергій (за твором Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або химера лісового озера»)?
а) до 5;
б) до 6;
в) до 7.
11.           Щоб побачити страшне чудовисько, хлопці?
а) пішли розпитати про все у бабусі Митька;
б) опитували місцевих селян;
в) вирішили піджидати Химеру вночі біля озера. 
12.Яку пісню наспівував собі Сергій, коли чатував на чудовиська?
а) «Несе Галя воду»;
б) «Вчителько моя»;
в) «Пісня про рушник».
13. Як зреагували хлопці на такий жарт Василя Троша?
а) відмутузили його;
б) пожалілися батькам та бабусі;
в) подякували йому за такий гарний відпочинок.
14.Чим загрожувало Землі нашестя синьомордиків?
а) вони хотіли знищити людство та стати господарями на планеті Земля;
б) вони хотіли заразити усіх людей вірусом страху і зробити з них рабів, з’їстивсіх комах на Землі;
в) вони хотіли заразитивсіх людей вірусом жадібності, щоб усі боялися синьомордиків та віддавали їм коштовності.
15.Хто виявився керівником ТТБ:
а) батьки Клима;
б) сусід Сашко Смик;
в) бабуся Соломія.
16.На кого були схожі нові друзі Клима?
а) на Свиню та Ведмедя;
б) на Зайця та Жука;
в) на Собаку та Кота?
17.Що було найбільшими ласощами для синьомордиків?
а) комахи та метелики;
б) варення бабусі Солі;
в) пиріжки та цукерки.
18.Хто розповів Сергію та Митьку про страшнее чудовисько з озера?
а) Гнат Діденко (вуличний музика)
б) бабуся Митька;
в) Василь Трош (сільський хлопчина).
19.Як називали у селі бабусю Митька?
а) Демидівна;
б) Дмитрівна;
в) Степанівна.
20.  Чому, за словами Василя, село називалося Юрківкою?
а) бо переважна більшість жителів мала ім’я Юрій;
б) бо першого жителя селища звали саме Юрко;
в) бо тут мешкає чудовисько Юрського періоду.
21.Чому Сашка називали кактусом? за повістюЛ.Ворониної «Таємнетовариство боягузів, або засібвідпереляку № 9»:
а) бо він колекціонував кактуси;
б) бо він був жорстокий і «колючий» як той кактус;
в) бо його волосся стирчало на всі боки.
22.Де ховала бабуся Клима ключі до розгадки таємниці синьомордиків?
а) у горщику з квітами;
б) на кухні серед круп;
в) серед іграшок онука.
23.Як Клим опинився у ТТБ?
а) його запросили однокласники;
б) він провалився під люк;
в) метелик приніс йому запрошення.
24.Як діяли комахи на синьомордиків?
а) вони помирали, наївшись досхочу;
б) наївшись, синьомордики одразу хотіли поспати;
в) вони перетворювалися на звичайнісіньких жаб.
Домашнє завдання: Пройдіть тести 1-24, відповіді занотуйте у робочі зошити (питання не переписуйте). Як підсумок, виконайте онлайн тестування : https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7515890 (ця оцінка і буде вашою підсумковою  з даної теми). Діти, будьте уважними! Онлайн тест потрібно пройти обов'язково. Час обмежений 24 питання - 25 хвилин. Успіхів!!!

  
23.04.21
Тема.  Урок-дослідження. Література рідного краю
     Діти, сьогодні у вас є можливість дізнатися більше про тих, хто робить нашу Гайворонщину відомою у всьому світі. Звичайно, це письменники - земляки. Пропоную вам заповнити таблицю, оскільки це урок-дослідження, ви можете використовувати різні ресурси. 

№п/п
Письменник  Гайворонщини
Дата і місце народження
Творча спадщина присвячена рідному краю




























Домашнє завдання: 
І-ІІІр. Провести дослідження письменників рідного краю - заповнити таблицю (не менше 10);
ІУр. (за бажанням) Зробити рекламу творчості письменника Гайворонщини (1 за вибором учня).


26.04.21


Тема. Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки...). Роль гумору в житті українців


      Діти, а чи задумувалися ви чому і над чим сміється людина?
• Який буває сміх? (Доброзичливий, жорстокий, гострий, злий). Правильно, а тому серед комічного можна виокремити жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка) та сатира (байка)
• Що вам відомо про такий  вид літературного жанру, як акровірш? (Акровірш - вірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше — ім'я того, кому присвячується акровірш.)
• Які байкарі світової літератури вам відомі? (Езоп, І. Крилов, Жан де Лафонтен)
 Жанрова різноманітність гумористичних творів.
Як я  уже згадувала, серед комічного можна виокремити такі два основні жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка) та сатиру (байка).
Запишіть у робочий зошит і запамятайте!
Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліків поведінки тощо.
Сатира гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки.
Серед гумористичних творів широкою популярністю в українського народу користуються такі:
Анекдот (від гр. aneсdotos — неопублікований) — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гуморис­тичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зве­дене до простих і умовних стосунків.
Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жар­тівливою тональністю.
Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудова­ний на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.
Фейлетон художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, зображені в сатиричному або гуморис­тичному плані
Ознайомтеся з визначеннями з теорії літератури:
Визначення понять «алегорія», «мораль»; особливості байки як лі­тературного жанру.
Алегорія (гр. allegoria — іномовлення) — вид метафори: іномовне зо­браження предмета чи явищ через інші, подібні до них, з метою наоч-но показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і відзначається загальновпізнавальним характером. Наприклад, у байках через характери дійових осіб — тварин і звірів — зображено риси людей, їх вдача; назви дійових осіб у таких випадках пишуться з ве­ликої літери: Вовк і Ягня, Лисичка й Журавель.
Мораль — повчальна частина байки.
Особливості байки:
а) розповідь про подію;
б) невелика кількість дійових осіб;
в) алегорична спрямованість;
г) повчальна значимість (мораль);
д) складається з двох частин: розповідної та повчальної.

Дійсно, гумор і сатира потрібні для того, щоб вилікуватися від усього хибного, поганого, некрасивого. Сміх потрібний, щоб ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили.
Думаю, що сьогоднішній урок викликав у вас щиру посмішку, зацікавлення до гумористичних творів. А коли у висміяних персонажах побачите нібито себе, свою поведінку, то смійтесь разом з друзями і лікуйтеся від недоліків.
Домашнє завдання: запишітьу робочий зошит визначення (ті, які у конспекті підкреслені) і запамятайте їх.
І-ІІр. - ст.233 опрацювати;
ІІІ-ІУр. (за бажанням)Скласти акровірш про власне ім’я або гумористичний твір чи записати курйозний випадок, який трапився з вами у школі, вдома.



27.04.21
Тема.   Леонід Глібов."Щука". Визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки


І. Історія виникнення жанру байки
Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто говорять «езопова». У пізніші часи байкар Федр надав байкам Езопа віршованої форми.
У ХVІІ ст. відомий французький байкар Жан де Лафонтен розвинув жанр байки, його підтримав найвідоміший російський байкар Іван Крилов. В Україні жанр байки має давню і багату традицію. Ф.Прокопович, Г.Кониський були авторами повчальних байок в підручниках з риторики. Видатний філософ і просвітитель Г.Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія». Нове слово було мовлене і байкарями П.Гулаком-Артемовським, Л.Боровиковським, Є.Гребінкою та Л.Глібовим.
ІІ. Цікаві факти з біографії Л.Глібова
Народився Леонід Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині.
Батько, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків.
Вони поважали його за розум, завжди радились з ним у всіх господарських
справах. Мати, Орина Гаврилівна, булла освіченою і культурною жінкою, тому вона стала першою вчителькою Глібова.
У дитинстві Льолик, як усійого звали, був веселим і жвавим хлопчиком. Йому подобалося все красиве, але найбільшевін любив доглядати за квітами. Його називали «королем квітів». Знайомі й родичі, вітаючись з ним, говорили: «Здоров будь, Льолику – квітчастий королику!»
         Леонід Глібов полюбляв проводити час з бабою Одаркою. Вона читала йому казки про тварин. Хлопчик настільки виразно уявляв собі риси та звички звірів, що йому, навіть, здавалося, нібито тваринина справді думають і говорять, що серед них теж є добрі і злі, бідні та багаті.
В 13 років Леонід поступив до гімназії. Він дуже сумував за своїми рідними. Всю тугувилив у своєму першому вірші «Сон». Друзям-гімназистам вірш сподобався. Учитель похвалив його і ще більше заохотив до написання віршів. Та через хворобу Леоніду прийшлося повернутися додому.
Глібов дуже любив дітей. Він певний час працював учителем історії та географії, ставився до своїх учнів з повагою. Для них писав твори підпсевдонімом «Дідусь Кенир». Діти з нетерпінням чекали нових творів вчителя.
Хвороба серця й астма підірвали здоров’я Леоніда Івановича. Утративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.
Після себе Глібов залишив: байки, вірші, пісенно-ліричні твори, вірші-загадки, акровірші. Вони принесли йому славу. Видатного байкаря знають і люблять не тільки в Україні, а в багатьох країнах світу.
ІІІ – Особливості байки? (невеликий розмір, віршована форма, алегоричність, повчальний зміст, будова: оповідь(фабула), мораль).
- Що таке алегорія? (художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи).
ІУ.  Робота зі змістом. Виразно прочитайте байку Л. Глібова «Щука» (ст. 239-240).
-Що вам відомо про суд як законодавчий орган влади?
(Суд — орган, щоздійснюєправосуддя у формірозгляду і вирішенняцивільних, кримінальних,господарських, адміністративних і іншихкатегорій справ у встановленому законом конкретноїдержавипроцесуальному порядку.) Судді, прокурор, адвокат.
-Ким  виступала Лисиця в судді? (адвокат)
-Що присудили судді Щуці? (повісити).
-Які зв’язки між Лисицею та Щукою?
-Чому судді послухали Лисицю? (тому, що не діяли відповідно до закону).
-А над ким би ви здійснили суд у творі? Свою думку вмотивуйте.
Діти, якщо ви зможете дати відповіді на ці питання ви зможете визначити  тему та ідею байки.
Тема: зображення суду (його несправедливість і залежність від панівних класів) над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок —повернутися знову до річки.
 Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.
Основна думка: «Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать…».
Домашнє завдання:
І-ІІ р.- ст.239 - 241  опрацювати, вивчити напамять байку «Щука»;
ІІІ – переписати у робочий зошит тему, ідею, основну думку байки; особливості байки  «Щука»(із конспекту уроку); скласти план до біографії Л. Глібова (за конспектом уроку);

І V- дати аргументовану відповідь на  питання  Чого нас учить ця байка? Чим вона актуальна на сьогодні? (до 1 сторінки).

30.04.21

Тема. Урок позакласного читання. В.Нестайко "Пригода в кукурудзі"
Прослухайте оповідання Всеволода Нестайка "Пригода в кукурудзі"
Домашнє завдання:Напишіть відгук про оповідання В.Нестайка "Пригоди в кукурудзі"( на 1 сторінку).


08.05.20, 13.05.20.

Тема. Степан Руданський. "Добре торгувались". Співомовки С. Руданського - унікальне явище у світовому письменстві. 
"Запорожці у короля". Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору

Повторіть, що таке співомовка та гумореска:
• Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудова­ний на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.
• Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жар­тівливою тональністю.

Випишіть у робочий зошит тему та ідею творів "Добре торгувалися", Запорожці у короля":

І. "Добре торгувалось"

Жанр: співомовка

Тема: розповідь про чумака, який шукав дьоготь у багатих крамницях і пошив у дурні двох купців.

Ідея: уславлення мудрості, кмітливості чумака, вміння відстоювати свою власну гідність.

ІІ. "Запорожці у короля"

Тема: зображення приїзду козаків до польського короля, їх шаноблива зустріч.

Ідея: возвеличення мужності, кмітливості козаків, вміння бути дипломатичними.

 Для ознайомлення:
Основна думка : у подібній ситуації поважають і цінують тих (козаків), кого побоюються.

   Композиція "Запорожці у короля"

Експозиція: приїзд запорожців до короля.

Зав’язка: здивування ляхів зовнішністю козаків, зокрема їх довгими вусами.

Кульмінація: ляхи намагалися посміятися над козаками та їх вусами, пригостивши їх сметаною.

Розв’язка: козаки попросили короля спробувати запропоновану ним сметану.

Риси характеру героїв:

Козаки — сміливі, чемні, відважні, вимогливі до себе і до інших;

Ляхи — підступні, боязливі, хитрі, діють за власними інтересами


Домашнє завдання:
І-ІІ р.- ст.242 - 249  опрацювати;
ІІІ – переписати у робочий зошит тему, ідею пропонованих творів (із конспекта уроку); скласти план до біографії С. Руданського (за підручником);
І V- дати аргументовану відповідь на  питання : Чого нас учить твори                   С. Руданського? Чим вони актуальні на сьогодні? (до 1 сторінки) або намалювати ілюстрації до творів С. Руданського.
15.05.20, 20.05.20.

Тема.Павло Глазовий. "Найважча роль". Іронічно-пародійна спрямованість гумористичних і сатиричних  творів. 
"Заморські гості, "Похвала" викривальна спрямованість гумористичних творів
Ознайомтеся!
Ключові поняття:     
Гумор — співчутливе, доброзичливе висміювання негативних явищ життя або вад людського характеру гумор.
Сатира — різке висміювання суспільних вад.
Іронія  — вживання слів у негативному сенсі, прямо протилежному буквальному.
Гумореска — невеликий за обсягом художній твір, у якому зображено комічні події та персонажі в смішному вигляді.
Алегорія — Образ, в якому все зображення має переносне значення; вираження ідеї в предметному образі: лисиця — хитрість, осел — тупа упертість, вовк — хижацтво
Запишіть у зошит тему та ідею гуморесок:
 «Найважча похвала»
Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт
 виявив «на сцені в третій дії».
Ідея: засудження хвалькуватості, бездушності, невміння на справі довести свої знання, обдарованість.
Основна думка: не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.
«Заморські  гості»
Тема: зображення приїзду гостей з Канади в Україну та їх враження від почутої грамотної української вимови.
Ідея:  возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету та засудження тих, хто її цурається.
Основна думка: мова — духовна скарбниця українця; доки живе мова, доти існує нація; думка гостей-канадців, що українці вже не говорять рідною мовою, не виправдалася.
Попрацьойте самостійно!
 «Похвала» Виконай тестові завдання та визнач самостійно тему та ідею гуморески:
 « Похвала»
1. Про кого йде мова в  байці?
а) про муху та комара;
б) про павука та метелика;
в) про муху й павука;
2. Які і вони за віком?
а) старі;   
б) старий та молода;
в) похилого віку.
3. Що подобається павуку у мусі?
а) талія, ніжки;
б) ніжки, крильця;
в) очі, таліію.
4. З чим порівнює муху павук?
а) перлиною, топазом, іскриною;
б) топазом,сяйвом, іскриною;
в) перлиною,топазом, сяйвом.
5. Що трапилося з мухою?
а)  вона улетіла;
б) потрапила в павутиння;
в) весело заспівала.
6. За жанром це байка, бо має
а) мораль;
б) алегоричні образи;
в) багато героїв.

 Домашнє завдання:
І-ІІ р.- ст.250 - 253 опрацювати;
ІІІ – переписати у робочий зошит тему, ідею пропонованих творів (із конспекта уроку); вирішити вести 1-6 та визначити тему та ідею гуморески "Похвала";
І V- дати аргументовану відповідь на питання 12 ст.253 або виконайте завдання 2 на ст.253.


 22.05.20.

Тема. Контрольна робота . Гумористичні твори


1.Рідна земля Леоніда Глібова -
А Сумщина     Б Київщина      В  Полтавщина
2. У багатодітній родині зростав письменник
А Остап Вишня    Б Леонід Глібов    В Степан Руданський
3. З тринадцяти років навчався в Полтавській гімназії
А  Леонід Глібов    Б Остап Вишня    В Павло Глазовий
4. « Він був великим українцем, патріотом, уболівальником за долю України,» - ці слова про
А   Павла Глазового     Б    Остапа Вишню        В   Степана Руданського
5. Установи відповідність між письменником і твором
 Прізвище письменника            Назва твору
1.Л. Глібов                                А «Найважча роль»
2.С.Руданський                         Б «Жар-Птиця»
3.П.Глазовий                             В «Жаба й Віл»
4. І .Жиленко                             Г «Тиша морська»
                                                    Д «Добре торгувалось»
6. Установи відповідність між твором та персонажем, який у ньому діє
    Назва твору                            Персонаж
1. «Заморські гості»                  А Лисиця
2. «Похвала»                              Б Віл
3. «Щука»                                   В Павук 
4. « Гуменний»                           Г міліціонер
                                                     Д дідич
7. Установи відповідність між терміном та його визначенням
Літературний термін                 Визначення
1.Алегорія                        А. Порушення звичного розташування слів у реченні
2. Гумореска                    Б. Відображення смішного в характерах людей або в їхньому житті
3. Гумор                           В. Невеликий віршований або прозовий твір з комічним сюжетом
4. Інверсія                        Г. Нищівне висміювання вад окремої людини або всього суспільства
                                          Д. Зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин,
                                               рослин, явищ природи 
8. У жанрах співомовки, віршованої гуморески працював
А  Степан Руданський    Б Павло Глазовий     В Леонід Глібов
9. У сатиричному журналі « Перець» були надруковані твори
А  Леоніда Глібова    Б Павла Глазового    В Степана Руданського
10 Сатира – це:  А невеликий алегоричний, здебільшого віршований твір повчального змісту
                            Б нищівне висміювання вад окремої людини чи всього суспільства
                            В відображення смішного в характерах людей або в їхньому житті
11. Степан Руданський родом із
А Миколаївщини     Б  Вінничини     В Сумщини
12. Гумористичні твори якого митця вам подобаються найбільше, чим саме?
А Павла Глазового     Б Леоніда Глібова    В  Степана Руданського  Г Остапа Вишні.

 Домашнє завдання: виконати тестові завдання, на 12 дати розгорнуту відповідь.


27.05.20, 29.05.20.

Тема.Твори, які  вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення. Підсумковий урок. Рекомендована література для читання влітку


Влітку ви можете не лише гарно відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року – прочитати безліч цікавих книжок, рекомендованих Міністерством освіти й науки України до вивчення під час уроків літератури.
Тому я пропоную вам список літератури для обов’язкового читання. Гарного відпочинку та цікавого читання!
Список літератури з української літератури для 7 класу
1.      Іван Франко. «Захар Беркут»
2.      Андрій Чайковський. «За сестрою»
3.      Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять»
4.      Григір Тютюнник. «Климко»
5.      Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»
6.      Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили»



 Домашнє завдання: опрацювати рекомендований список літератури.

Немає коментарів:

Дописати коментар