Wikipedia

Результати пошуку

6 клас

ІІ СЕМЕСТР

  Матеріали для повторення
Відмінювання, творення прикметників; не з прикметниками

1.           З’ясуйте, у якому рядку всі прикметники належать  до м’якої   групи.
А.   Батьків, зелений, гіркий, рідний.
Б.   Давнішній, обідній, довгошиїй, вечірній.
В.   Середній, Надіїн, народний, страшний.
 Г.   Ранній, Маріїн, білий, сірий.
2.           Виберіть рядок прикметників, що є винятками з правил правопису  складних слів.
А.   Червоно/гарячий, жовто/гарячий.
Б.   Історично/культурний, військово/зобов’язаний.
В.   Плоско/опуклий, тепло/обмінний.
Г.   Свіжо/зрубаний, семи/разовий.
3.           Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться  з –нн-.
А.   Бажа…ий, форме…ий, насті…ий, вечір…ій.
Б.   Зако…ий, казарме…ий, букве…ий, дерев’я…ий.
В.   Мільйо…ий, блаже…ий, широче…ий, незліче…ий.
Г.   Височе…ий, несказа…ий, підзем…ий, бето…ий.
4.           Позначте речення, у якому не з прикметником  пишеться   окремо.
А.   Минув час тривог, наставали мирні (не)втомні будні.
Б.   Десь, колись, в якійсь країні проживав поет не/щасний.
В.   Ми прибули в той час, коли поліський край схожий  на не/повторну   казку.
Г.   Весна нам принесла новини, не/веселі, а сумні.
5.           Позначте рядок, у якому всі прикметники утворені префіксально-суфіксальним  способом.
А.   Суцільний, настільний, польовий, осінній.
Б.   Невтомний, бездумний, безмежний, сучасний.
В.   Достроковий, дубовий, калиновий, прощальний.
Г.   Наочний, приморський, предобрий, білуватий.
6.           Позначте рядок, у якому всі прикметники пишемо разом.
А.   Повно/водий, військово/морський, блакитно/синій.
Б.   Народно/поетичний, легко/атлетичний, чорно/земний.
В.   Кисло/солодкий, м’ясо/вовняний, науково/технічний.
Г.   Сільсько/господарський, жовто/зелений, підзолисто/болотний.
7.           Позначте рядок, у якому всі прикметники   пишуться через дефіс.
А.   Важко/хворий, літературно/художній, дерево/обробний.
Б.   Віце/прем’єр, мовно/літературний, сіро/голубий.
В.   Крохмало/патоковий, легко/атлетичний, чорно/бровий.
Г.   Норд/остівський, чорно/земний, каро/окий. 
8.           Позначте рядок, у якому прикметник перейшов в іменник.
А.   Іван вартував біля машинобудівного заводу.
Б.   Вартовий стояв на посту.
В.   Варта змінюється кожні дві години.
Г.   Вартовий солдат охороняв склад зі зброєю.
9.           Позначте речення, у якому вжито прикметник   м’якої групи.
А.   Спочиває степ, набирається прохолоди після денної сліпучої спеки…
Б.   З сусідньої хати, з-за стіни, виразно доносився до  нього чийсь важкий,  журливий спів.
В.   У невеличке надвірне віконечко заглядав світ  рожевим поглядом.
Г.   Ой чого ти почорніло, зеленеє поле?
10.      Позначте рядок, у якому допущено помилку  при  творенні   прикметників.
А.   Узбецький, чеський, золотоніський.
Б.   Кагарлицький, кременчуцький, петербурзький.
В.   Парижський, пражський, казаський.
Г.   Товариський, абхазький, бахмацький.
11.      Позначте рядок, у якому всі прикметники пишуться   з суфіксом -ов-.
А.   Груш…вий, березн…вий, палац…вий, житт…вий.
Б.   Стил…вий, ситц…ий, нуль…вий, значенн…ий
В.   Вітр…вий, служб…вий, бой…вий, значенн…ий.
Г.   Реч..ий, казк…вий, гай…вий, дощ…ий.
12.      Позначте рядок, у якому допущено помилку в написанні прізвищ.
А.   Єршов, Рєпін, Муромцев.
Б.   Сенкевич, Вересаєв, Аляб’єв.
В.   Аракчєєв, Бєстужев, Лесков.
Г.   Григор’єв, Веденєєв, Кузнецов.
13.      Позначте рядок, у якому від усіх іменників прикметники   утворюються  за допомогою  суфікса –ев-(-єв-).
А.   Суть, хвиля, чай, дощ.
Б.   Ситець , карамель, овоч, мить.
В.   Калач, поле, бій, служба.
Г.   Кварц, бурштин, розум, дія.
14.      Виділіть словосполучення, у яких допущено  граматичні помилки.
А.   Досвідчений інженер, медичне приладдя, зелене гілля.
Б.   Найкращий учень, пошкоджене коріння,  найбільш дотепний.
В.   Пахуче зілля, молодий учений, наступного кварталу.
Г.   Самий високий дуб, старша викладачка,  величезні каміння.
15.      Установіть відповідність між прикметниками та їх написанням
 А.   Прикметник без не не вживається.
 Б.   До прикметника з не можна дібрати синонім.
 В.   У реченні є протиставлення.
 Г.   Прикметник у реченні є присудком.
1.   Іскра тліла в попелі важкім і ятрилась, мов (не)загойна рана.
2.   В лісі поночіє, але темрява (не)густа, а прозора.
3.   Незабаром в передпокій увійшла рішучою ходою (не)молода  лікарка.
4.   Згода будує, а (не)згода руйнує.
5.   Міць дубів дідівських (не)похитна.
А
Б
В
Г
16.      Установіть відповідність між прикметниками та іменниками, які утворюють, об’єднавшись у пари, словосполучення.
 А.   Сердечний                1.   екземпляр.
 Б.   Серцевий                             2.   суміш.
 В.   Рідкий                        3.   муки.
 Г.   Рідкісний                             4.   двигун.
                                           5.   напад.
А
Б
В
Г
17.      Установіть відповідність між прикметниками та їх відмінками.
А.   Називний.
Б.   Знахідний.
В.   Орудний.
Г.   Місцевий.
1.   Спогади були такими тривожними, наче все відбувалось реально.
2.   Залитий сонцем, рівний степ одразу принишк.
3.   Я так її, я так люблю мою Україну убогу.
4.   Тільки той збирає урожай, хто невтомно ниву засіває.
5.   Міст оцей не раз згадувався мені в чужих краях.
А
Б
В
Г
18.      Установіть відповідність між початком прислів’я та його закінченням.
 А.   У ледачого чоловіка…               1. …спокійно спати лягає.
 Б.   Маленька праця краща …          2. …за велике безділля.
 В.   Хто чисте сумління має …          3. …небеса відкриває.
 Г.   Не радий хрін тертушці…          4. …проте на кожній танцює.
                                                                   5. …руки не болять.
А
Б
В
Г
Додаток до тестів
19.      Установіть відповідність між прикметниками та способом їх творення.
 А.   Суфіксальний.                                      
 Б.   Префіксально-суфіксальний .              
 В.   Складання основ або слів.                  
 Г.   Перехід прикметників в іменники.
1.   Світле майбутнє в моїх руках.
2.   Мій улюблений колір – блакитний.
3.   Безмежний степ розкинувся довкола.
4.   Майдан заполонили синьо-жовті кольори.
5.   Невдала зустріч зіпсувала настрій на весь день.     
А
Б
В
Г
     
20.      Установіть відповідність між виділеними прикметниками і морфологічним       розбором цих прикметників.                  
Ой летіли лебедоньки через повний (А) бір, поронили біле (Б) пір’я та й у батьків (В) двір. Місяць плив по небу, розливаючи білуватий    світ, котрий мішався  з    вечірніми (Г) померками.
1.      Прикметник –початкова форма .., відносний,  множина, орудний   відмінок, м’яка група,  повна форма, означення.
              2.   Прикметник – початкова форма…, якісний,  чоловічий рід, орудний    відмінок, м’яка група, повна форма, означення.
              3.  Прикметник – початкова форма…, якісний, однина, чоловічий рід, знахідний   відмінок, тверда група, повна форма, означення.
4. Прикметник – початкова форма ..,присвійний, чоловічий рід,  знахідний  відмінок, тверда група, означення, повна форма.
              5.   Прикметник – початкова форма ….., якісний, середній рід, однина,  знахідний  відмінок, тверда група, повна форма,  означення.
А
Б
В
Г





РS Тести виконуєте у робочих зошитах, питання не переписуєте. 
Домашнє завдання. ст. 183 відповісти на питання (письмово)


Тема. Числівник: Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Опрацюйте тему, переглянувши презентацію.


  Домашнє завдання.    §37 вивчити;
вправи   417, 418 виконати;
із презентації виконати тести(питання переписуєте).  


Тема. Аудіодиктант з української мови. 








PS. Успіхів, 6-а. Диктант має бути написаний обов'язково в робочих зошитах. 

 25.03.21.

Тема. Числівник. Узгодження числівників з іменникам


Уважно розгляньте таблицю!
Узгодження числівників з іменниками
Числівник
Форма іменника
Приклади
Один, одна, одне, одні
Узгодження в роді, числі, відмінку
Один клас, одна ручка, одне місто, одні ножиці
Складні \ складені + один
Н.В. одн.
Двадцять один стілець, сто сорок один грам
Два, три, чотири; обидва \ обидві; складені + два \ три \ чотири
Н.В. множ.
Два столи, три стільці, чотири зошити; обидва телефони, обидві книги; двадцять чотири лимони
Два, три, чотири + узгоджене означення
Р.в. \ Н.в. множ.
Дві нових \ нові книги, чотири зелених \ зелені олівці
Два, три, чотири  + ім. на
–ин; друг \ ім’я \ плем’я
Р.в. одн.
Два татарина (громадянина, селянина…), три друга, чотири імені, два племені
Дробові; півтора (з ім. ч.р. і с.р.), півтори (з ім. ж.р.)
Р.в. одн.
Дві цілі і шість сотих метра, півтора кілограма, півтори тонни
Дробові з цілим числом + половина \ третина \ чверть
Н.в. \ Р.в. множ.
Сім з половиною літри \ літрів, шість із третиною метри \ метрів, три з чвертю тонни
Половина, третина, чверть
Р.в. одн. \ множ.
Половина дня \ днів, третина години \ годин, чверть хвилини \ хвилин
Багато, мало, небагато, немало, чимало
Р.в. множ. – обчислювальні ім.
Багато уроків, мало хвилин
Багато, мало, небагато, немало, чимало
Р.в. одн. – збірні ім. на позначення маси і речовини
Багато цукру, мало гречки
П’ять і більше
Р.в. множ.
Пять столів, сорок зошитів, сто дверей …
Приблизна кількість (після іменника)
Р.в. множ.
Метрів чотири, годин дві, днів десять
Дюжина, пара, сотня
Р.в. множ.
Дюжина студентів, сотня троянд
Збірні; незмінювані на –ко
Р.в. множ.
Четверо друзів, двійко (трійко, четвірко…) малят
Неозначені кількості типу кілька \ декілька, кількадесят(-сот…), півтораста
Р.в. множ.
Декілька листочків, півтораста робітників
Тисяча, мільйон, мільярд
Р.в. множ.
Тисяча метрів, мільйон жителів, мільярд зірок
У сполученнях, що позначають дати типу Восьме березня, Перше вересня, відмінюється тільки перша частина: до Восьмого березня, присвячено Першому вересня.
 Виконайте вправи на закріплення матеріалу

Вправа 1. Утворіть кількісно-іменні сполуки. 3 (примірник), 42 (комп’ютер), 58 (боржник), 23 (стілець), 1/5 (кілометр), 4 (принтер), 342 (документ), 3 з половиною (метр), 7 і 1/10 (день), 133 (мешканець), 142 (американський долар), 3 (касовий апарат), 243 (слухач), 32 (будинок), 2 (сусід), 12 (місяць), 3 (місяць), 4 (директор), 102 (стілець), 44 (громадянин), півтораста (зошит), 7,5 (кілограм). 

Вправа 2. Розкрийте дужки, узгодивши іменник з числівником. Два (дід, голуб, дуб, красень, зуб, короп); три (син, килим, батько, професор, лікар, каменяр, тиждень); чотири (чоловік, селянин, харків’янин, вірменин, грузин); чотири з половиною (день, кілограм, келих); три з половиною (мішок, вечір, мільйон); п’ять з половиною (місяць, вік, аркуш); сім і одна третя (рік, гектар, віз); півтора (день, вечір, вікно); півтораста (рік, пуд); сто сімдесят чотири (день, тиждень, століття).  

Домашня робота:
І-ІІ - вивчити таблицю"Узгодження числівників з іменниками"; виконати  письмово вправу 1,2 (на закріплення матеріалу);
ІІІ -вправа 456 (ст.200);
ІV -  скласти 5 речень, уведіть у них числівники, підкресліть їх.


26.03.21

Тема. Числівники прості, складні і складені


ЧИСЛІВНИКИ ЗА БУДОВОЮ
ПРОСТІ
СКЛАДНІ
СКЛАДЕНІ
З одного слова (один корінь)
З одного слова, яке має дві частини (два кореня)
З двох і більше слів
Один, два, сім
Сімдесят (сім десятків), сімсот (сім сотень)
Двадцять один, двісті сорок три

Вправа на закріплення матеріалу (для письмового виконання)

       Запишіть числівники словами, розмістивши їх  у 3 колонки: 1-прості, 2- складні, 3 - складені: 25, 1, 1000, 5, 12, 2, 0, 16, 34, 48, 256, 100, 6, 10, 13, 57, 344, 28, 90, 40, 65, 500.

Домашня робота:
І-ІІ - вивчити таблицю "Числівники за будовою";опрацювати §37(ст.186); 
ІІІ- виконати  письмово вправу  (на закріплення матеріалу);
PS Надсилати роботи не потрібно, обміняємося зошитами, коли повернемося до навчання.

06.04.21

Тема. Відмінювання кількісних числівників

1. Числівник один (одна, одне (-о), одні) змінюється як займенник той:
чоловічийрід
жіночийрід
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
один
одного
одному
один (одного)
одн-им
(на) одному
одна
одної (однієї)
одній
одну
одною (однією)
(на) одній

середнійрід
множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
одне
одного
одному
одне (одно)
одним
(на) одному
одні
одних
одним
одні (одних)
одними
(на) одних
2. Відмінюваннячислівників два, три, чотири.
Числівник два змінюється за родами (чол. і середній- два; жіночий- дві):
чол. і сер.рід
жіночийрід
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
два
двох
двом
два (двох)
двома
(на) двох
дві
двох
двом
дві (двох)
двома
(на) двох
Числівники три і чотири за родами не змінюються:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
три
трьох
трьом
три (трьох)
трьома
(на) трьох
чотири
чотирьох
чотирьом
чотири (чотирьох)
чотирма
(на) чотирьох
3. Відмінюваннячислівниківвід п‘яти до десяти та числівників на -дцять і -десят:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
шість
шести (шістьох)
шести (шістьом)
шість (шістьох)
шістьма (шістьома)
(на) шести (шістьох)

Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
чотирнадцять
чотирнадцяти (чотирнадцятьох)
чотирнадцяти (чотирнадцятьом)
чотирнадцять (чотирнадцятьох)
чотирнадцятьма (чотирнадцятьома)
(на) чотирнадцяти (чотирнадцятьох)

Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
шістдесят
шістдесяти (шістдесятьох)
шістдесяти (шістдесятьом)
шістдесят (шістдесятьох)
шістдесятьма (шістдесятьома)
(на) шістдесяти (шістдесятьох)
4. Відмінюваннячислівників сорок, дев’яносто, сто.
Цічислівникимаютьдвінеоднаковівідмінковіформи:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
сорок
сорока
сорока
сорок
сорока
(на)сорока
дев’яносто
дев’яноста
дев’яноста
дев’яносто
дев’яноста
(на)дев’яноста
сто
ста
ста
сто
ста
(на)ста
5. Відмінюваннячислівників двісті-, чотириста та числівників на -сот.
У цихчислівниківпривідмінюваннізмінюютьсяобидвіскладовічастини:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
двісті
двохсот
двомст-ам
двісті
двомастами
(на) двохстах
триста
трьохсот
трьомстам
триста
трьомастами
(на) трьохстах

Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
п’ятсот
п’ятисот
п’ятистам
п’ятсот
п’ятьмастами (п’ятьомастами)
(на) п’ятистах
6. Числівники тисяча, мільйон, мільярд, нуль відмінюються як іменники, що належать до відповідних відмін.
7. Відмінювання збірних числівників у непрямих відмінках збігається з відмінюванням відповідних кількісних числівників, але тільки з їх вторинними формами:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
п’ятеро
п’ятьох
п’ятьом
п’ятеро (п’ятьох)
п’ятьома
(на) п’ятьох
8. При збірних числівниках обидва, обидві вживаються іменники у називному відмінку множини, як і при числівниках два, дві (обидва плуги, обидві книжки), але при числівнику обоє іменник ставиться у родовому відмінку множини (обоє хлоп’ят):
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
обоє
обох
обом
обоє (обох)
обома
(на) обох
обидва (обидві)
обох
обом
обидва-обидві (обох)
обома
(на) обох
9. При відмінюванні дробових числівників перша частина змінюється як кількісний числівник, а друга- як порядковий:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
одна друга
однієї (одної) другої
одній  другій
одну другу
однією (одною) другою
(на) одній  другій
10. У складених порядкових числівників відмінюється лише останній компонент:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
сто п'ятдесят сьомий
сто п'ятдесят сьомого
сто п'ятдесят сьомому
сто п'ятдесят сьомий (сто п'ятдесят сьомого)
сто п'ятдесят сьомим
(на)сто п'ятдесят сьомому

Домашнє завдання:
1.    І-ІІІ- §38(ст.189)вивчити правила; виконати пропоновані тести (питання не переписуєте);

 Тести
1.    Числівник – цесамостійначастинамови, яка вказує на :
А) дію або стан;
Б) ознаку предмета;
В) предмет чи особу;
Г) число, кількість предметів, їх порядок при лічбі.
2.Числівники за значенням поділяються на :
А) прості й складні;
Б) збірні й дробові;
В) кількісні  й порядкові;
Г) кількісні й складені.
3. Числівники за будовою поділяються на:
А) прості  й дробові;
Б) складні й кількісні;
В) прості, складні й складені;
Г) складні й складені.
4. Порядкові числівники змінюються за:
А) родами і числами;
Б) родами, числами і відмінками;
В) відмінками;
Г) родами і відмінками.
5. У якому рядку всі числівники – кількісні?
А) перший, другий,чотири, третій;
Б) десятеро, сьомий, двадцять, вісім;
В) одна п’ята, десять, троє, сорок;
Г) двохсотий, триста один, дев’ятий, чотириста.
6. У якому рядку всі числівники  за будовою складні?
А) тридцять, одинадцять, вісім, сорок два;
Б) двадцять, сто три, п’ятсот, сімсот один ;
В) сімдесят чотири, триста, дванадцять, дев’ять;
Г)п’ятдесят, п’ятсот, сімдесятий, дев’ятнадцять.
7. Вкажіть речення, в якому вжито числівник.
А) Четвірка друзів вирушила в мандри.
Б) У цьому місті я живу п’ятнадцятий рік.
В) Юрко отримав за контрольну роботу шістку.
Г) На майже голих гілках висіло з десяток останніх яблук.
8. Вкажіть ряд числівників, у кожному з якихпишеться–ь-:
А) тр..ох, десят..ма, п’ят..ом;
Б) дев’ятнадцят.., чотир..мастами, шістдесят..;
В) вісім..сот, п’ятнадцят..ма, дев’ят..мастами;
Г) п’ят.., вос..мому, вісім..
9. У якому рядку всі числівники -  збірні?
А) двісті, троє, шістдесят;
Б) четверо, сорок, дві восьмих;
В) п’ятеро, троє, десятеро;
Г) п'ятнадцять, сім других, сьомий.
10. У якому рядку всі  слова  -  числівники?
А) п’ять, семеро, сто сорок один;
Б) троє, вдвоє, потроїти;
В) одна третя, восьмисотий, двоповерховий;
Г) двадцятий, тридцять п’ять, по-перше.

ІV- Складіть і запишіть розповідь про свою родину, використовуючи числівники. 4 числівники провідміняйте, визначте їх рід, число, відмінок.

PS Надсилати роботи не потрібно, обміняємося зошитами, коли повернемося до навчання.


                                                            dztetiana12@gmail.com



     08.04.21,09.04.21.
Тема. Відмінювання кількісних числівників

Діти, оскільки ця тема розрахована на 3 уроки, теоретичний матеріал берете з попередньої теми (27\03) та §38 . 

На закріплення  письмово виконуєте вправу 434 ст.192 та вправу 437 ст.193.

Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІр.§38(ст.189 -194)вивчити правила; Вправа 439ст.193;  
Завдання за вибором: ІІІр. Провідміняйте числа:50, 300 (зразок на ст.192 у            підручнику);
 ІVр. Провідміняйте числа: 987, 545 та введіть їх у самостійно складені речення.


13.04.21
Тема. Відмінювання дробових числівників

 Отже пригадаємо, що при відмінюванні дробових числівників перша частина змінюється як кількісний числівник, а друга- як порядковий:

Н.
Р.

Д.
Зн.
Ор.

М.
одна друга
однієї (одної) другої
одній  другій
одну другу
однією (одною) другою
(на) одній  другій
Розгляньте правило на ст. 195 і виконайте вправу 445.

Домашнє завдання: Обов'язкове для всіх: І-ІІІр.§38(ст.195)вивчити правила; Вправа 446ст.195 (будьте уважними там є завдання до і після вправи!!!);                                                 За бажанням учнів:  ІVр. Складіть меню та рецепт дієти, використовуючи дробові числівники, підкресліть їх.





 15.04.21,16.04.21.


Тема. Морфологічний розбір числівника

Послідовність розбору
1. Частина мови.
2. Початкова форма (називний відмінок).
3. Кількісний (який розряд кількісних) чи порядковий числівник.
4. Група за складом (простий, складний чи складений).
5. Рід (якщо є), число (якщо є).
6. Відмінок.
7. Синтаксична роль.
Висота айсбергів часто сягає  шістдесяти метрів (В. Мезенцев).
Зразок  усного розбору:
Шістдесяти – числівник, означає кількість: Сягає (скількох метрів?) Шістдесяти. Початкова форма – Шістдесят. Кількісний, означає ціле число, складний, ужитий у родовому відмінку; у реченні входить до складу додатка шістдесяти метрів.
Зразок  письмового  розбору:
Шістдесяти- числ., озн.кількість; скількох?; поч.ф.-шістдесят; кільк.; ціле число, Р.в; складн.; додаток.
Урок 1.
 І. 1. Підкресліть числівники як члени речення. Відгадайте загадки.
1. Два брати у воду дивляться, а повік не зійдуться. 2. Один ллє, другий п’є, третій підростає. 3. Батько тисячі синів має, кожному мисочку справляє. 4. Шкір має сім, а сльози пускає всім. 5. Одного батька і однієї матері дитина, а нікому з них не син. 8. Зранку ходить на чотирьох, удень на двох, увечері на трьох.
(Народна мудрість)
         Довідка:бицяул; надюил; ригебе; чакод; буд і лудоіж; дщо, мязел і рават.

І.2.  Перепишіть текст, знайдіть числівники, підкресліть їх, зробіть морфологічний розбір 5 числівників (за вибором)
Соціологи для простоти подали модель нашої планети у вигляді поселення, де живе сто чоловік, при цьому зберегли всі співвідношення між групами людей. Вийшло, що в поселенні Земля живуть п’ятдесят сім азіатів, двадцять один європеєць, чотирнадцятеро північних і південних американців та восьмеро африканців.З них – п’ятдесят дві жінки і сорок вісім чоловіків. Білі становлять одну третю всього населення, решта – дві третіх – інших кольорів. Шестеро зі ста володіють більше одної другої зі всіх багатств поселення і всі шестеро – янкі. Їжу в холодильникові, одяг і дах над головою має лише одна четверта від усіх жителів, а вищу освіту має тільки один, і має комп’ютер. Читати уміє кожен третій, а банківський рахунок мають лише семеро.
                                                                                                   (З газети)
Урок 2.
ІІ. 1.Відгадати загадки, записати їх (числівник прописом):
1.                Стоїть дуб, на дубі 12 гнізд, у кожнім гнізді по 4 синиці. 
2.                1 багаття усе світло зігріває. 
3.                77 одежинок і усі без застібок. 
4.                5 братів роками рівні, проте ростом різні. 
5.                У 2 матерів по 5 синів, 1 усім ім'я. 
6.                5 прикомірків, 1 двері. 
7.                4 братики 1 поясом підперезані, під 1 капелюхом стоять. 
8.                Два кінці, два кільця, посередині - цвях, та й той наскрізь. 
9.                Нас отара - сім баранів - захищає від буранів. 

ІІ. 2. Перепишіть текст, замінивши цифри словами. Провідміняйте числівник сто сорок; визначте, до яких груп за значенням і за будовою належать числівники.
У Києві до війни функціонувало 150 середніх і початкових шкіл, 77 з них гітлерівці зайняли під казарми, 9 пристосували під склади та майстерні, у 2 базувалися військові штаби, 8 шкіл пристосували під стайні. Відступаючи, фашистські варвари зруйнували 140 шкільних будинків.

 Домашнє завдання:  Уважно розглянути послідовність морфологічного розбору числівника, вивчити правило ст.202;
Письмово виконати завдання І (1,2) за 15\04; ІІ (1,2) за 16\04.




20.04.21.
Тема. Правильне вживання числівників на позначення  дат і часу
Діти, уважно перегляньте відеоурок:










Щоб перевірити свої знання,  пропоную вам пройти онлайн тести. 

  
Домашнє завдання: Переглянути відеоурок, пройти онлайн тести.


22.04.21
Тема. Контрольна робота. Числівник як частина мови. Відмінювання та правопис числівників

Діти, оскільки ця контрольна робота все ж таки у нас буде дистанційно, пропоную вам пройти онлайн тести,  щоб перевірити свої знання з теми:"Числівник як частина мови. Розряди за значенням. Відмінювання та правопис числівників"    https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9761688


Домашнє завдання: виконати тести (надсилати результати не потрібно, вони надійдуть автоматично!!!).


23.04.21

Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди за значенням

   Діти, сьгодні ми розпочинаємо нову тему, пропоную вам переглянути відеоурок:
Домашнє завдання: І-ІІІр. - § 40, вправа 465 (усно); вправа 466(письмово);
ІУр.- написати міні-твір на тему: "Моя шкільна родина",  використавши  займенників різних розрядів, підкресліть їх.






27.04.20, 30.04.20.

Тема. РМ. Підготовка та написання контрольного письмового твору з елементами роздуму в художньому стилі ("Що я роблю для здійснення своєї мрії", "У чому полягає гідність людини", "Що важливіше - наполегливість чи скромність") з використанням займенників, що належать до різних розрядів


Вправа 1. Пригадай, яку будову має текст-роздум.

 
Запам'ятай! 


Будь-який  твір має чітку структуру й будується за стрункою схемою: вступ, основна частина, висновок. Твір-роздум – особливий текст, будова якого визначена закона­ми логіки.
Твір-роздум має таку структуру:
1.     Теза.
2.    
Аргументи:

перший аргумент                              приклад з літератури чи інших видів мистецтв;-----------------------------------
другий аргумент                                приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.---------------------
3.     Висновок.


Спеціальні слова та вирази у творі-роздумі:
Теза: я думаю…, я вважаю…, мені здається…, на мою думку…, на моє переконання… Аргументи: я так вважаю, тому що…; аргументом на користь моєї думки є такий приклад…; на згадку приходять герої…, яскравим прикладом моєї думки є…; говорячи про …, не можна не згадати…; історія також дає багато прикладів…; хочу навести приклад з власного життя… Висновок: отже, можна сказати, що…; підсумовуючи, можна зробити висновок, що…; отже, бачимо, що…; на завершення свого роздуму зазначу, що…

Вправа 2. Ознайомся з тематикою твору-роздуму. Підготуйся до написання контрольного твору.
·        Що я роблю для здійснення своєї мрії?
·        У чому полягає гідність людини?
·        Що важливіше – наполегливість чи скромність?
Вправа 3. Ознайомся зі зразком твору-роздуму твого ровесника на тему «У чому полягає гідність людини». Чи відповідає висловлювання вимогам твору-роздуму?
Кожна людина є цінною та неповторною. Усі ми різні, але прагнення стати гідною людиною має стати нашою спільною рисою. Недарма кожен з батьків намагається зробити усе можливе, щоб їхня дитина виросла гідною людиною. Але як це – бути гідним? Що таке гідність?
Протягом життя ми всі робимо вчинки та приймаємо рішення. Деякі з них є правильними, деякі призводять до помилок. Таким чином ми вчимося та розвиваємося. Є також певні орієнтири, на які ми маємо рівнятися – морально-етичні принципи, затверджені суспільством.
Гідність – це вміння тримати себе та свої думки чистими, що допомагає вчинити правильно, навіть якщо для цього доведеться боротися з особистими емоціями та переступати через свої слабкості. Гідність – це внутрішнє відчуття благородства та відчуття власної відповідальності за своє життя та життя близьких. Чесніть, благородство, порядність, співчуття до навколишніх та доброзичливість допомагають людині стати гідною.
Наше життя є складним. В ньому зустрічається усе: радість і горе, нагороди та випробування. Ми стикаємося з підлістю, зрадою, ненавистю та болем. Це також невід’ємні частини нашого життя, але тільки від нас залежить: чи гідно ми витримаємо ці складні життєві іспити та вийдемо з труднощів переможцем, зберігши людяність, чи зламаємося та втратимо єдине, що нам по суті належить – свою гідність.

Сьогодні, коли в сучасному світі досить важко знайти правильний шлях, адже моральні цінності та еталони правильної поведінки у суспільстві докорінно зламані, а людське життя не важить нічого, сьогодні, як ніколи, гостро постає проблема пошуку та відродження насамперед у самому собі цих вічних рис, що врешті-решт і роблять людину гідною – тобто справжньою Людиною.
Домашнє завдання: Ознайомитися зі структурою твору-роздуму, усно опрацювати вправу 1-3, опрацювати зразок, що поданий у конспекті; Обрати 1 із 3 запропонованих тем і написати власний твір-роздум, дотримуючись правильної структури і використовуючи спеціальні слова та вирази.


04.05.20
Тема.  Особові займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах особових займенників
Діти, пропоную вам дуже уважно переглянути відеоурок:

Усно пропрацюйте всі завдання, запропоновані у відеоуроці.
Тепер зверніться до своїх підручників, розгорніть на ст.208-209, розгляньте правила і виконайте вправи на закріплення.
Завдання І. - Вправа 469 ст.209.
Завдання ІІ.- Провідміняйте займенники: ми, ви, вони.
Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІІр.§41(ст.208 -209)вивчити правила;
 І-ІІІр - Вправа 470, 471 ст.209 ; 
За бажанням учнів:  ІVр.  Вправа 472 (зверніть увагу: після вправи є 2 творчих завдання!!!).
07.05.20, 08. 05.20.
Тема. Вказівні і означальні займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах вказівних займенників

 Діти, для кращого розуміння цієї теми, пропоную вам уважно переглянути відеоурок:
Усно пропрацюйте всі завдання, запропоновані у відеоуроці.
Тепер зверніться до своїх підручників, розгорніть на ст.223-224, розгляньте правила і виконайте вправи на закріплення.
Завдання І. - Вправа 502 ст.223 (письмово).
Завдання ІІ.- Провідміняйте займенники: цей,ця,це,ці.
Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІІр.§45(ст.223 -224)вивчити правила;
 1. (за 07\05) І-ІІІр - Вправа 503, 504 ст.224 ; 
За бажанням учнів:  ІVр. Написати  міні-твір "Мої улюблені квіти", використавши вказівні та означальні займенники;
2. (за 08\05) І-ІІІр.- Вправа 505,506 ст.225;
 ІVр. Написати 10 порад одноліткам "Як налагодити стосунки між батьками й дітьми", використавши вказівні та означальні займенники.
14.05.20
Тема. Зворотній займенник себе, його відмінювання. Присввійні займенники,їх відмінювання
Діти, спочатку ознайомтеся, що собою представляє зворотній займенник себе. Для цього пропоную невеличкий відеоурок:
Розгорніть підручники на ст.210 розгляньте правило і виконайте вправу на закріплення 474 (усно).
Перейдемо до присвійних займенників. Для ознайомлення пропоную відеоурок:
Розгорніть підручники на ст.220 221 розгляньте правила і виконайте вправу на закріплення 496 (усно).
Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІр.§44(ст.220 -221) та 
ст. 210вивчити правила; переглянути відеоуроки:
 ІІІр - Вправа 475 (ст.211), 498 ст.222 ; 

За бажанням учнів:  ІVр.  Вправа 501 ( у творчій роботі обов'язково підкреслити зворотній та присвійні займенники).
15.05.20
Тема. Питальні й відносні займенники, їх відмінювання

Діти, зверніть увагу, що питальні і відносні займенники - однакові, різниця лише в тому, що за допомогою питальних займенників будуються питальні речення. А відносні, як првило, використовуються для зв'язку складних речень.
 Перегляньте відеоурок:
Розгляньте правила в підручнику ст.213,215 і виконайте вправи на закріплення  480,482(усно) 
Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІр.§42(ст.213 -215) вивчити правила; переглянути відеоурок:
 ІІІр - Вправа 481 (ст.211), 483 ст.214-215 ; 
За бажанням учнів:  ІVр.  написати есе, використавши питальні та відносні займенники. Орієнтовні теми: "Кого можна назвати патріотом рідної землі" або "У чому полягає життєвий успіх".
18.05.20, 21.05.20

Тема.Заперечні й неозначені займенники, їх правопис і відмінювання

Діти, сьогодні ми розглянемо 2 розряди за значенням займенників: заперечні й неозначенні. Для початку перегляньте відеоурок:
Тепер розгорніть підручники на ст. 216-217 і ознайомтеся із правилами. 
на закріплення виконайте вправи 484,485 (усно). 


Домашнє завдання:     Обов'язкове для всіх: І-ІІр.§43(ст.216 -218) вивчити правила; переглянути відеоурок:
  1 . (за 18.05.20) ІІІр - Вправа 486, 487 (ст.217) ;ІУр.- (за бажанням учнів)  вправа 489 - зверніть увагу після вправи є творче завдання!!!
   2. (за 21.05.20) ІІІр- Вправа 490,491 (ст.218); ІУр.-  (за бажанням учнів) написати міні- твір: "Ніщо не забуте, ніхто не забутий", використавши заперечні й неозначені займенники.

22.05.20.

Тема. Контрольна робота. Займенник як частина мови

 Тест
1.Займенниками є всі слова рядка
А ніхто, ніякий, ми , ви, тебе
Б  дехто, деякий, там, він, нас
В  будь у чому, десь, тоді, скільки
2.Визначте, скільки займенників у цьому уривку
  Хтось ними плакав, мучився, болів,      Із них почав і ними ж і завершив.
  Людей мільярди, і мільярди слів,           а  ти їх маєш вимовити вперше!
  А   10       Б  8      В   6        Г  4
3.Означальний займенник ужито в реченні
А А над самою водою верба похилилась.
Б  Від усієї картини віє чимось пісенним.
В  У нас склалася особлива дружба.
4. Вказівний займенник ужито в реченні
А  Рідний край, наша Вітчизна.
Б Я знаю кожне дерево в цьому несходимому лісі.
В  Ми без Батьківщини – ніщо.
5.Неозначений займенник ужито в реченні
А  Дуже погана людина, яка нічого не знає…
Б  Про чийогось тата говорить уся земля.
В Недалеко від нашої хати росте розкішна вишня.
6.До одного розряду належать усі займенники рядка
А тобою, собі, нам, мого
Б тобі, їх, мене, його, вони
В вам, йому, кого, їхній
7. Окремо треба писати всі займенники рядка
А ні/від/кого, ні/про/що, аби/з /чим
Б ні/чий, де/кому, будь/який
В аби/що, казна/що, ні/з/ким
8.Разом треба писати всі займенники рядка
А ні/скільки, будь/що, ні/ким, де/сь
Б ні/що, де/котрий, де/ким, де/в/чім
В ні/який, ні/чого, ні/чийого, де/чому
9. Через дефіс треба писати всі займенники рядка
А будь/який, що/небудь, казна/який
Б де/який, хтозна/на/чому, будь/із/ким
В аби/що, який/небудь, ні/чого
10 Усі займенники написано правильно в рядку
А дещо, нічийого, хтозна чому, якийсь
Б ні з чим, бозна-кому, абиякий, де в яких
В у де кого, ні з яким, дещо, де-котрий
11. Визначте, яким членом речення є займенник у поезії
Весна відходить! Запізніла вишня розгублено їй дивиться услід.
А підметом   Б присудком   В додатком   Г означенням
12. У реченні Я виразно прочитала вірш   займенник є
А підметом     Б присудком     В означенням   Г додатком

Домашнє завдання:   Виконати тестові завдання (питання не переписуйте). 


25.05.20.
Тема. Повторення в кінці року. Лексикологія. Фразеологія. 

Дітки, для того, аби ви повторили матеріал, який ми вивчали у 6 класі, пропоную вам виконати онлайн-тестування:"Лексикологія. Фразеологія"
Домашнє завдання: повторити §5-12; виконати онлайн-тестування (фото(скрін) виконаної роботи надіслати для звітності).
28.05.20.

Тема. Повторення в кінці року. Словотвір. Орфографія.

Дітки, для того, аби ви повторили матеріал, який ми вивчали у 6 класі, пропоную вам виконати онлайн-тестування:"Словотвір та орфографія".
Домашнє завдання: повторити §13-17; виконати онлайн-тестування (фото(скрін) виконаної роботи надіслати для звітності).
29.05.20.

Тема. Повторення в кінці року. Морфологія. Орфографія.

Дітки, для того, аби ви повторили матеріал, який ми вивчали у 6 класі, пропоную вам виконати онлайн-тестування:"Підсумкове тестування за ІІ семестр"
Домашнє завдання: повторити §18-45; виконати онлайн-тестування (фото(скрін) виконаної роботи надіслати для звітності).

1 коментар: