Wikipedia

Результати пошуку

5 клас


ІІ семестр
Матеріали для повторення
Тема. Види речень за  метою висловлювання
Натисніть,щоб відкрити презентацію


Тема. Речення.  Види речень за метою висловлювання. Окличні речення. Розділові знаки в кінці речень (повторення)

Словниковий диктант
Співається, думається, будується, обпечешся, звернешся, утворюється, повернешся, відкривається, грається, усміхаєшся, вмивається, катаєшся, купаєшся, виливається.

- Давайте пригадаємо, що таке речення? (речення – це слово чи кілька слів,які зв’язані між собою за змістом і граматично і виражають закінчену думку).
Диктант-завдання
З поданих слів утворіть і запишіть речення.
Річка, над, журитись, верби, тихо. (Над річкою тихо журяться верби.)
Летіти, вирій, у, гуси, далекий. (Гуси летять у далекий вирій.)
Журавлі, прохолодний, ранок, поля, над, пролітали. (Прохолодного ранку журавлі пролітали над полем).
Чистий, бачити, серед,  джерело,  немало, скелі, я. (Немало серед скель я бачив чистих джерел.)

Прочитайте «Казку про розділові знаки»
Розділові знаки дуже любили Пунктуацію, і кожен з них хотів бути її правою рукою. Засперечались якось, хто з них найголовніший.
-         Я! – голосно заявив Знак Питання. – Я після речення, цитати вмощуся, схожий на гачок. Всіх вас примушу запитати, а сам ні пари з вуст – мовчок. А без запитань люди не можуть розмовляти.
А ось виступив знак, стрункий, мов спис, він над крапкою завис, спонукає нас до поклику, а звемо його - Знак Оклику.
-         Це не ви, а я головний. Це я даю людям радість.
Знітилася маленька  Крапка  і шепоче про себе:
-         Маленька, менша від мачини, ні з ким не стану на борню. А при читанні,  коли треба, й людини мову зупиню.
Розгляньте таблицю:

За емоційнимзабарвленням
Неокличні
Окличні

За метою
висловлювання
Розповідні
Я люблю літо.
Я люблю літо!
Питальні
Я люблю літо?
Я люблю літо?!
Спонукальні
Любіть літо.
Любіть літо!
Виконайте  вправу(усно)
- Охарактеризуйте речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням
1. Любив дід гарну бесіду й добре слово.
2. Хто золотом дерева вкриває, а потім їх роздягає?
3. Як палає світле листя  клена!
4. Любіть Україну, як сонце любіть!
5. Не ламай калину при дорозі.
Домашнє завдання
§36,
вправа 426,427, с.186.
Скласти 4 речення (розповідне, питальне, спонукальне, окличне)

                            
Тема.Другорядні члени речення:додаток


Вправи на закріплення:
        Другорядні члени речення — додаток, означення, обставина. Вони пояснюють головні члени речення і залежать від них.

Речення, що складається тільки з головних членів, називається непоширеним.

Речення, у якому є другорядні члени, називається поширеним.

Спишіть. Підкресліть головні і другорядні члени речення, ставлячи до кожного питання за зразком.
Зразок. На мальовничих берегах Дніпра розкинувся Київ.
1.    Київ (що зробив?) розкинувся.
2.    Розкинувся (де?) на берегах.   
3.    На берегах (чого?) Дніпра.   
4.    На берегах (яких?) мальовничих.

     Київ — найстаріше і найвідоміше українське місто. Воно побудоване дуже давно. Про Київ згадують у своїх книжках греки. Грецькі купці колись приїздили на береги Дніпра торгувати.

 Визначте, у яких відмінках стоять підкреслені додатки (надпишіть над словом олівцем)


   Спишіть. Підкресліть головні і другорядні члени речення.

На правому березі Десни розкинулося стародавнє місто Чернігів. Засноване воно у сьомому столітті. Чернігівці та гості міста милуються його Спаським і Борисоглібським соборами, Іллін-ською і П'ятницькою церквами.

Вправи на закріплення пишете у класну роботу!!!


Домашнє завдання: 
І.  - ст. 188, 189 вивчити правила, Вправа 435;
ІІ.  - Вправа 436 ;
ІІІ. - Складіть 2-3 речення про лікарські рослини, використайте у них додатки , підкресліть їх
ІV. - Напишіть міні-твір з використанням додатків (підкресліть їх)
               

Тема.Другорядні члени речення:означення. Тренувальні вправи





Вправи на закріплення:

1.    Спишіть, поставивши слова в дужках у потрібних формах.

      У тринадцятому столітті галицько-волинський князь Данило заснував місто на (річка Полтва) і назвав його (ім'я) сина Лева. З (Високий Замок) видно всю панораму Львова.


2.    Підкресліть означення.


Язик до Києва доведе
Столиця Київської Русі Київ була відома своїми красивими церквами й розкішними монастирями,царськими  палацами й великими бібліотеками. Сюди йшли прості люди вчитись і молитися, служити й торгувати. Далеко за межами нашої держави лунала слава про  могутній Київ. До нього можна було дійти, навіть не знаючи  точної дороги, а тільки розпитуючи про неї.


Вправи на закріплення пишете у класну роботу!!!

Домашнє завдання: 
І.  - ст. 190, 191 вивчити правила, Вправа 441;
ІІ.  - Вправа 442 ;
ІІІ. - Складіть 2-3 речення про друзів, використайте у них означення , підкресліть їх

ІV. - Напишіть міні-твір"Мої шкільні друзі" з використанням означень (підкресліть їх)

ема. Другорядні члени речення:обставина. Тренувальні вправи
Уважно розгляньте правило ст.191-192!


 Виконання  вправи на закріплення.

   Переписати. У реченнях  підкреслити обставини. Скориставшись таблицею “Другорядні члени речення” (за 18.03.20), визначити, що означає кожна з обставин.


     Тече вода з-під явора, яром на долину. А журавлі летять собі додому ключами. (Т. Шевченко). На хаті спросоння клацнув дзьобом лелека. (М. Стельмах). Осика раз у раз зітхає. Осика сонно шелестить… (П. Тичина.).

Домашнє завдання: 
І.  - ст. 191, 192 вивчити правила, Вправа 443;
ІІ.  - Вправа 444 ;
ІІІ - ІV. - Складіть 2-3 речення про канікули, використайте у них обставини, підкресліть їх


25.03.21

Тема. Підсумковий урок по другорядних членах речення

Завдання для письмового виконання
  Підкресліть головні і другорядні члени речення:
           Добру кожен з нас щиросердно служитиме. (Д. Білоус.) На вустах розквітає слово і любистково, і барвінково. (П. Осадчук.) Хворих відвідуйте щедро, щиро гостей вітайте! (Володимир Мономах.) За вечірнім пругом сонечко сідає. Вже й туман спливає в голубу росу. (Л. Забашта.) Місяць над лісом всміхнувсь золотою щокою. (Є. Гуцало.) Ще вчора мляво хлюпало із хмар. (П. Тичина.) У розкрите вікно сад вечірній шумить. І тихий вечір на прощання махнув багряним рукавом. (В. Сосюра.) На тихі води, на ясні зорі, в гаї зелені, в краї веселі пливемо всі ми, як хвилі в морі, на Україну із чужини! (С. Черкасенко.)

Домашнє завдання: 
І -ІІ  - ст. 187,- 193 повторити  правила;
ІІІ - ІV. - ст.194 відповісти на питання"Хочу і можу! Знаю і відповідаю!" (письмово!!!)

                                                          dztetiana12@gmail.com                    



06. 04. 21, 07.04.21.

Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а,але,і). Кома між однорідними членами речення

Тринажер з правопису "Поняття про однорідні члени речення"

Однорідні члени в одному плані стосуються того самого слова в реченні, відповідають на те саме питання і вимовляються з інтонацією переліку або протиставлення.

Однорідними можуть бути лише слова одного плану як за смислом, так і за граматичним оформленням.
Наприклад:
Люблять жінки свою ланкову за слово тверде, за веселу вдачу й надійну дружбу. (А. Шиян.) 
Однорідні члени речення бувають непоширені (виражені одним повнозначним словом) і поширені (виражені групою слів).

Однорідні члени речення поєднуються між собою сурядним зв’язком:
 без сполучників: Ми чуєм трав зелений крик, дощів задумані рефрени. (І. Драч.); зі сполучниками сурядності: Ми чуєм трав зелений крик і дощів задумані рефрени. (І. Драч.).

На закріплення виконуємо вправу 451 ст.195.
(Однорідні члени речення підкреслюємо так, яку  синтаксичну функцію вони виконують в реченні, тобто, якщо це одноріді додатки- підкреслюємо пунктиром, означення-хвилястою і тд.) 

Уважно розгляньте тринажер порівняйте його із правилом підручника 
ст. 196.
Розділові знаки при однорідних членах речення
Кома ставиться
Кома НЕ ставиться
Між однорідними членами речення (непоширеними і поширеними) звичайно ставимо коми. Причому повторюваний сполучник на постановку розділових знаків не впливає: Я живу, і борюсь, і творю для людей. (В. Забаштанський.)
Не ставиться кома між двома однорідними членами речення, якщо вони з’єднані одиничним сполучником і(й), та (=і), або, чи: На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає. (Т. Шевченко.)
Увага! Якщо та вжито в значенні але, то кома ставиться: Тече вода в синє море, та [але] не витікає. (Т. Шевченко.)
Не ставиться кома і між двома непоширеними однорідними членами речення, з’єднаними повторюваним сполучником і... і, ні... ні, якщо це стійкий вислів на зразок: і сміх і гріх, і сяк і так, і вдень і вночі, ні вдень ні вночі, ні світ ні зоря, ні се ні те, ні сіло ні впало, ні живий ні мертвий, ні пуху ні пера, ні в тин ні в ворота, ні за що ні про що, ні слуху ні духу тощо: Світ який — ні краю ні кінця! (В. Симоненко.)
Ставиться тире
Між двома однорідними членами речення ставиться тире, якщо другий член протиставляється першому (перед ним можна встановити сполучник а, але), виражає причину, наслідок, доповнення, раптову зміну подій:
1. Хай вітер в вічі, умри — [але] не стій! (М. Бажан.)
2. Було колись — [та] минулося, не вернеться знову. (Т. Шевченко.)
Ставиться крапка з комою
Іноді між значно поширеними або далекими за змістом однорідними членами ставлять крапку з комою: Сидить батько кінець стола, на руки схилився; не дивиться на світ божий; тяжко зажурився. (Т. Шевченко.)



На закріплення виконуємо вправу 456 ст.197.


Домашнє завдання: 
І - ІІІ ст. 195- 196 вивчити  правила, уважно розглянути тринажери з правопису (з конспекту мого уроку) Вправа 451,456- виконати письмово;

ІV. - Скласти 5 речень: 1- з однорідними підметами, 2-присудками,3-додатками, 4-обставинами, 5-означеннями, підкресліть їх.


08. 04. 21. 

Тема. Речення з однорідними членами.  Кома між однорідними членами речення. Творчі вправи
Натисніть, щоб переглянути презентацію

Діти, уважно розгляньнте презентацію, і попрацюйте із запропонованими слайдами. 

Завдання 1. Письмово виконайте завдання, що розміщенні на 2, 3, 11 слайді. 

Завдання 2. Схему із 5 слайда перепишіть до робочих зошитів, і запам'ятайте її.


Домашнє завдання: 
І - ІІІ ст. 195- 196 вивчити  правила,  Вправи 455, 457- виконати письмово;

ІV. - Виконати творчі завдання зі слайдів презентації  13,14,15,16,17.

PS: Дітки, ви можете обирати рівень і не виконувати всі завдання. Якщо ви виконаєте правильно всі завдання І-ІІІ рівня(за них ви отримаєте не більше 10б) або ж обрати ІУрівень(якщо все буде правильно ви матимете 11-12б). Успіхів.


13. 04. 21. 


Тема.РМ. Аудіювання тексту, що містить однорідні члени речення

Дітки, перевіримо наскільки ми уважні...
Уважно читаємо текст і даємо відповіді на питання.

Кошеня

Надійшов день, коли вперше після літньої перерви Ва­силько пішов до школи.

 Несподівано хлопчик почув жалібний писк. Під тином повзало плямисте кошеня. Василько схилився над ним. Кошеня було зовсім маленьке, та вже дивилося на світ ка­ламутними оченятами. "Хтось викинув, - подумав хлоп­чик. - Пропаде тут!" Кошеня ткнулося носом Василькові в черевик і затихло.

- Ох, ти ж, дурненьке! Хочеш молока? Не пропадати ж тобі. Маєш справу з Васильком. Зрозуміло?

Василько підняв кошеня, подумав, озирнувся і сховав його в сумку. Нічого йому не станеться, якщо посидить у сумці. "А після уроків додому візьму, - вирішив хлопчик. - Мати давно хоче завести кішку".

.. .Коли задзеленчав дзвоник і всі учні посідали за парти, до класу ввійшла синьоока дівчина. Вона була в сірому вбранні, гладенько зачесана. Перед Васильком зринув спекотний день і винесений ним кухоль з водою, до якого спрагло припала синьоока дівчина Маруся. Тільки всі шко­лярі називали її тепер Марією Павлівною, бо вона була їхньою новою вчителькою, ця лісникова донька.

Серед десятків дитячих облич вона теж упізнала Ва­силька. Упізнала його очі-черешні й білі пір'їнки вицвілих брів. Учителька усміхнулась до хлопчика, і він зрозумів, що й вона його впізнала.

Раптом почувся дивний звук. Здригнувшись, Василько схопився за сумку. Так і є, кошеняти в сумці вже нема... Як же воно вилізло?

У класі всі наче завмерли. У тиші виразно пролунало ніжне "няу-у!" Тієї ж миті розлігся дружний сміх дітей, шко­лярі кинулись шукати під партами порушника спокою, і незабаром кошеня вже було на столі в Марії Павлівни. Коли в класі знову настала тиша, вчителька запитала:

-     Хто ж це з вас, діти, приніс його?

Василько боявся звести на Марію Павлівну очі. Отак осоромитися. Та ще в перший день шкільного навчання! Ні, він нізащо не зізнається! Тільки чому це так важко дихати? Наче камінь проковтнув... Учителька чекала, але всі мов­чали.

- А я не думала, - нарешті мовила вона, - що в класі є боягузи, які бояться сказати правду.

"Однаково не скажу, - подумав Василько, похнюпив­шись. -Адже ніхто не взнає... Як довго тягнеться оця хви­лина! Хоч би вже швидше дзвінок!"

Ось учителька сіла на стілець. Ось вона знову встала, погладила кошеня.

- Ну що ж, - сказала, - якщо ніхто не хоче зізнатись, то я візьму його собі. Яка в нього смішна мордочка! І лапки в чорних шкарпетках, а хвостик - білий!

Подумавши, вона провадила:

-А може бути, що тому, хто приніс кошенятко, шкода з ним розлучатись? Тоді я...

Вона злегка відсторонила кошеня від себе. Василько підняв голову:

- Ні, не шкода, - раптом вихопилося в нього. - Я іншо­го візьму!

Зрозумівши, що він виказав себе, Василько побачив, як насупились у Марії Павлівни брови і як вона воднораз не може стримати усмішки. І в той же час Василько неспо­дівано відчув, що він знову дихає легке і вільно.

- Хтось викинув, - пояснив він учительці. - Малень­ке... Пропало б... Ну, я взяв... А потім... потім...

- Що сталося потім - зрозуміло, Васильку, - промовила Марія Павлівна. -Утому, що ти взяв кошеня, немає нічого поганого. Я, мабуть, сама б так зробила. Тільки чого ти зразу не зізнався? Хіба ти боягуз?
- Ні, я не боягуз, - прошепотів Василько. - Мені було соромно...
(За О.Донченком)
( 489 сл.).
♦ Завдання

На кожне із запитань вибрати відповідь.


1.    Василько побачив кошеня
а)    на дорозі;
б)   під хатою;
в)    під тином;
г)    під кущем.

2.    Кошеня було
а)    зовсім чорне;
б)    біленьке;
в)    смугасте;
г) плямисте.

3.    Василько взяв кошеня
а)    щоб погратися;
б)    щоб комусь подарувати;
в)    щоб урятувати;
г)    щоб кудись занести.

4.    Василько сховав кошеня
а)    за пазуху;
б)    в кишеню;
в)    у сумку:
г)    під пахву.

5.    У новій учительці Василько впізнав дівчину
а)    яка розпитувала в нього дорогу;
б)   якій він виніс кухоль води:
в)    з якою він познайомився в поїзді;
г)    яку зустрів у лісі.

6.    Марія Павлівна була
а)    дочкою вчителя;
б)    дочкою директора;
в)    дочкою коваля;
г)    дочкою лісника.

7.    Нова вчителька впізнала Василька
а)    по голосу;
б)   по очах і бровах;
в)    по ластовинню;
г)    по усмішці.

8.    Побачивши в класі кошеня, нова вчителька
а)злякалася;
б)    розгубилася;
в)    розгнівалася;
г)    здивувалася.

      9.  Те, що Василько підібрав кошеня, викликало в учи­тельки
а)    розчарування;
б)    здивування;
в)    розуміння:
г)    заперечення.


 Домашнє завдання: 

І - ІІ - уважно прочитати текст "Кошення" і виконати тестові завдання 1-9 до нього (обов'язково для всіх!);
ІІІ- ІV. - Опишіть свою улюблену тваринку, використовуючи однорідні члени речення (5-6 речень) (за бажанням, якщо хочете 10-12б.).


14. 04. 21. 

Тема. Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Тире і двокрапкапри узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами (повторення)

        Діти, ви вже знаєте, що таке однорідні члени речення. Це слова, які відповідають на одне і те ж питання, відносяться до одного і того ж слова і виконують однакову синтаксичну функцію. 
       При однорідних членах речення можуть бути узагальнювальні слова, наприклад: 



      Мені подобаються квіти: тюльпани, ромашки, троянди.

Тюльпани, ромашки, троянди - квіти, що мені подобаються.

      Отож,  узагальнювальним словом є "квіти". Якщо ви були уважні, можна зробити висновок :

Ус:о,о,о.

О,о,о- ус. Цими схемками раджу вам користуватися при розставленні розділових знаків.

Тепер попрацюємо практично, уважно розгляньте правила на ст.198-199.
     На закріплення  пропоную вам переглянути відеоурок, у якому поетапно відтворено дану тему.

    
Домашнє завдання: 

І - ІІІ ст. 200-201  вивчити  правила,  уважно переглянути відеоурок;

ІV. - Написати міні-твір "Моя найближча людина", використавши узагальнювальні слова при однорідних членах речення(не менше 3).

15.04.21. 

Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні 

Ми живемо в суспільстві, тому щодня спілкуємося з іншими людьми. Мета цього спілкування різна: обмін інформацією, новими знаннями, висловлення своїх почуттів, переживань, роздумів. Ми розповідаємо щось і запитуємо, просимо і відмовляємо, сперечаємося і промовляємо слова любові, ранимо й лікуємо словом… І при цьому постійно використовуємо звертання.
Діти, зверніть увагу, що звертання, як правило стоїть у кличному відмінкові.
   Поезія (поезіє), Андрій (Андрію), українська мова (українська мово),Уляна (Уляно), дорога бабуся (дорога бабусю), зоря (зоре), омріяна свобода (омріяна свободо), Анна (Анно);  шановна Олена Ігорівна (шановна Олено Ігорівно).
Якщо ми звертаємося до багатьох осіб одночасно звертання вживається в Н.в. мн., наприклад: діти, люди, шановні батьки.
          Також звертання виділяється комами або знаком оклику. Схематично це виглядає так:
ЗВ,___________________.
________,ЗВ,_______________.
_______________________, ЗВ.
ЗВ!_____________________.
Усно виконайте вправу на закріплення (знайдіть звертання, зверніть увагу на розділові знаки при них):
1.«А що, дядьку, як краще  жити: правдою чи неправдою?» 
(народна казка «Про правду та кривду»)
2.«Слухайте, любі мої, і тіштеся! Сьогодні рано Святий Миколай виліпив мене з небесної глини» (Іван Франко «Лис Микита»)
3.«Біжіть, діти, до Лісника, пищіть, шкрябайте йому у віконце, аж поки він не прокинеться» (Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка»)
4.«Люди добрі! Лихо в нас!
Прилетів на крилах гад
І Князівну вкрав з палат!» (Олександр Олесь «Микита Кожумяка»)
5.Про кого це звертання? « Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»( В.Симоненко сказав про Тараса Григоровича Шевченка).

Домашнє завдання: 
І - ІІІ ст. 202-203  вивчити  правила, Вправи 472, 473- виконати письмово;
ІV. - Написати міні-лист герою улюбленої казки, використавши звертання (за бажанням учнів).


20. 04. 21. 

Тема. Звертання. Поширені й непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні 

  Діти,  пропоную вам дуже уважно передивитися відеоурок:

     Отож, пригадаємо,  що таке поширені й непоширені звертання (при поширених звертаннях є залежні слова, а непоширені звертання їх не мають).

Домашнє завдання: 
І - ІІІ ст. 202-204  вивчити  правила, Вправи 475, 476- виконати письмово;
ІV. - Скласти 5 речень, використавши поширені й непоширені звертиння(звертання підкресліть!) - (за бажанням учнів).

21. 04. 21, 22.04. 21.

Тема.  РМ. Ділові папери.Оформлення конверта.

Лист до рідної чи близької людини з використанням звертань

      Дітки, звичайно, з появою інтернету, написання паперових листів відійшло на другий план. Але сьогодні я вам пропоную творчу роботу, яка наразі вже є витвором мистецтва. Запитайте своїх батьків, дідусів та бабусь, чи листувалися вони, і як їм це вдаволося, коли не було інтернуту.
Для того,аби більше дізнатися про листи та листування пропоную вам переглянути презентацію.

Тепер зверніться до своїх підручників.Усно виконайте вправу 488 ст. 210-211.
Прочитайте, як зразок,  вправу 489 ст.212;
Усно опрацюйте пам'ятку ст.213;
 Розгляньте зразок оформлення конверта для поштового листування ст.214.

Домашнє завдання: 
І - ІІ р. ст. 211-213  вивчити  правила, Вправу 490 виконати письмово;
ІІІр. - Оформити конверт(за зразком вправи 494);
ІVр. - написати листа рідній чи близькій людині, використавши звертання.










27. 04. 20,  28.04. 20.

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними словами та сполученнями слів. Виділення вставних слів на письмі комами

 Діти, для того, щоб вам було простіше розібратися з цією темою, пропоную вам дуже уважно переглянути відеоурок:

Тепер зверніться до своїх підручників ст. 206 - розгляньте таблицю "Вставні слова вказують на..." Усно виконайте вправи 478,480 ст. 206 -207.

Тепер розглянемо, які розділові знаки ставлять при вставних словах. Для цього перегляньте ще один відеоурок:
Отож, як ви зрозуміли, вставні слова не є членами речення і завжди на письмі виділяються комами.
Домашнє завдання: 
І - ІІ р. ст. 206  вивчити  правила, Вправи 481, 483 виконати письмово (вставні слова підкресліть!);
ІІІр. - вправа 482 (письмово),(вставні слова підкресліть!);
ІVр. - вправа 485(вставні слова підкресліть!),(зверніть увагу, після вправи є творче завдання).

29. 04. 20,  30.04. 20.

Тема. Складні речення із сполучниковим  і безсполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим  зв'язком.

Діти, сьгодні ми оглядово ознайомимося, що таке складне речення. Складне речення має 2 і більше граматичних основ. Пропоную вам передивитися відеоурок:
Тепер розгорніть свої підручники на ст.215 і уважно розгляньте правило.
На закріплення матеріалу виконайте вправи 497,500 (усно).
Домашнє завдання: 
І - ІІ р. ст. 215  вивчити  правила, Вправи 499, 503 виконати письмово;
ІІІр. - вправа 501 , 502(письмово);
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування( це буде окрема оцінка за 30\04)Розпочати онлайн -тестування.(фотозвіт (скрін) виконаної роботи надіслати на мою електронну адресу.

04. 05.20

Тема. Контрольна робота. Відомості з синтаксису і пунктуації

Рівень 1.
1. Які є види речень за метою висловлювання?
А Окличні;          Б розповідні;               В неокличні.
2. Які є видиречень за емоційним забарвленням?
А Спонукальні;            Б розповідні;               В окличні.
3. Який серед перелічених членів речення є головним?
А Означення;               Б додаток;                    В присудок.
4. Який серед перелічених членів речення є другорядним?
А Підмет;                     Б обставина;                В присудок.
5. На які питання відповідає обставина?
А Хто? що?;                 Б де? коли?;                 В який? чий?
6. У якому реченні виділене слово є додатком?
А Летять у далекому вирії гуси.   Б Кожна травичка на своєму корені росте.
В Вишиває осінь золоті квітки.
7. У якому реченні виділене слово є означенням?
А Сонце вже ховалось за гори.        Б Узгір’я хмариною спускалось в море.
В Повіяв ранковий вітер.
8. Укажіть словосполучення, в якому залежне слово стоїть перед головним.
А смачний пиріжок                 Б книжки для дітей      В чай з молоком
9. У якому реченні правильно виділене означення?
А Задумалось глибоко поле.                  Б А ми ту червону калину підіймемо.
В Соловейко в темнімгаї сонце зустрічає.
10. Яке речення є спонукальним?
А Нарешті прийшло літо!                Б Не бійтесь заглядати у словник.
В Синичко-сестричко, де твоєгніздечко?
11. У якому реченні виділене слово є додатком?
А Шумить, не стихає бурхливе море.     Б Мерехтить роса навколо на зеленій мураві.
В Вітер пісню співає стоголосо.
12. У якому словосполученні правильно виділене залежне слово?
А Утихло кругом;                Б співають півні;                   В стоїть над водою.
Рівень 2.
13. Установіть відповідність між словом та його характеристикою:
Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.
А підмет
2Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.
Б означення
3Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.
В додаток
4Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.
Г присудок
5 Прохолодним ранком пролітали над поля­ми журавлі.
Д обставина
14. Установіть відповідність між словом та його характеристикою:
Лукавий чоловік завжди і всюди сіє незгоду.
А додаток
2 Лукавий чоловік завжди і всюди сіє незгоду.
Б означення
3 Лукавий чоловік завжди і всюди сіє незгоду.
В обставина
4 Лукавий чоловік завжди і всюди сіє незгоду.
Г присудок
5 Лукавий чоловік завжди і всюди сіє незгоду.
Д підмет
15. Зробіть синтаксичний розбір речення
Увечері червоним великим колом заходило сонце. (зразок  письмового синтаксичного розбору речення берете  у своїх підручниках на ст.209)
Домашнє завдання: виконати контрольну роботу. 

05. 05. 20,  06.05. 20.

Тема. Пряма мова. Розділові знаки в реченнях з прямою мовою

Діти, сьогодні ми розглянемо пряму мову - висловлення якоїсь особи, передане дослівно, без змін.
Для початку, розгорніть підручники на ст.  219, уважно прочитайте правило, тепер розгляньте подану схему:


Перед тим, як приступити до виконання практичних робіт уважно подивіться відеоурок:

Домашнє завдання: 
1 (за 05\05). 
І - ІІ р. ст. 219-220  вивчити  правила, Вправи 508, 509 виконати письмово (розставте розділові знаки!);
ІІІр. - вправа 512 (письмово);
ІVр. - вправа 511.
2  (за 06\05) - пройти онлайн-тестування.  Розпочати тестування 
(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

 07.05. 20.

Тема. Відмінність між прямою та непрямою мовою

Іноді пряму мову можна замінити непрямою, пропоную розглянути таблицю:
1.Способи заміни прямої мови непрямою
Речення прямої мови
Засоби зв’язку
Приклади
пряма мова
 непряма мова
Розповідне
сполучники: що, ніби, щоб
Передихнула, промовила вголос: «Я вільна»
 (Р. Іваничук)
Передихнула, промовила вголос, що вільна
Питальне
сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як тощо
«А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь
(А. Чайковський)
Павлусь осмілився спитати, куди вони їдуть
Спонукальне
сполучник щоб
«Тосю, ану йди сюди!» —закричав Юрко (Є. Гуцало)
Юрко закричав, щоб Тося підійшла.

2.Завдання-редагування
Відредагуйте речення з непрямою мовою, у яких допущені граматичні помилки.
1)                Екскурсовод нагадала: «Будьте уважними! Музей працює до дев’ятнадцятої години!»  - Екскурсовод нагадала, що ми були уважними, а музей працює до дев’ятнадцятої години. Наприклад, відредаговане речення: Екскурсовод нагадала, щоб ми були уважними, оскільки музей працює до дев’ятнадцятої години.
2)                «Куди, синку, хочеш поїхати на відпочинок?» - запитала мати. – Мати запитала, куди хочеш поїхати на відпочинок.
3.Дослідження-відновлення
 Відновіть речення: переставте їхні частини так, щоб вийшли речення з непрямою мовою. Вставте необхідні сполучники і сполучні слова. Аргументуйте свій вибір.
Наприклад: 1).Молодий Горпищенко, як їхній степ, приїжджаючи до батька у відпустку, ніщо йому так не пахне, льотчик реактивної авіації, говорив (За О. Гончаром). Відновлене речення: Молодий Горпищенко льотчик реактивної авіації, приїжджаючи до батька у відпустку, говорив, що ніщо йому так не пахне, як їхній степ. 
 2).Де поділо жита поле, ходить вітер і пита з болем (За В. Сосюрою).
3). Весна…ще одна весна, Світлана Кузьмівна, трохи сумно, сказала замріяно й (За В. Стусом).
4).Сповнені безутішного смутку й щемливої ніжності рядки, у грізний час війни, матері забуть не може, Павло Тичина написав (За А. Шевченком).
5). Сказав щиглику спати, подумав хлопчик, так не буде холодно (За О. Донченком).
6).Люди — це завжди діти своїх матерів, Максим Горький якось сказав (За. А. Шевченком).
4.  Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Що таке непряма мова?
2. У чому різниця між прямою мовою і непрямою?
3. Які частини входять до речень із непрямою мовою?
4. Розказажіть про способи заміни прямої мови непрямою. Наведіть приклади.
5. Що відбувається із займенниками та дієслівними формами 1-ї та 2-ї особи при заміні прямої мови на непряму? Проілюструйте прикладами.
Домашнє завдання: 
І-ІІ -  розглянути таблицю 1. Способи заміни прямої мови непрямою;
відповісти на питання 4. Інтерактивної вправи «Мікрофон»;
ІІІ-2.Завдання-редагування(2 речення) та 3.Дослідження-відновлення  (2-6 речення)За зразками, які є у конспекті уроку.
ІУ-(за бажанням учнів) підготувати повідомлення про красу і величність одного з куточків України, використовуючи різноманітні висловлювання. Використати речення з непрямою мовою. 

12. 05. 20,  13.05. 20.

Тема. Діалог. Тире при діалозі. Розділові знаки в реченнях при діалозі

Діти, дуже часто, спілкуючись з друзями, ви використовуєте діалог. Адже функція діалогу - передати розмову двох або кількох осіб.
Перед тим, як ви приступите до виконання практичних завдань, пропоную вам уважно передивитися відеоурок:  

Отож, підсумуємо: кожну репліку діалогу починають з нового рядка, перед реплікою ставлять тире. Схематично це виглядає так:

Са:

-Рд.(?  !  ...)

Розгорніть підручник на ст.514, ознайомтеся з правилами.
Домашнє завдання: 
1 (за 12\05). 
І - ІІІ р. ст. 222  вивчити  правила, Вправи 515, 516 виконати письмово (розставте розділові знаки!);Уважно переглянути відеоурок;
2.(за 13\05).
І-ІІІр. ст.224 відповісти на питання "Хочу і можу! Знаю і відповідаю!" (усно) , вправа 514 (усно);
ІVр. - вправа 517 (письмово визначаєте тему та головну думку (ідею) казки і складаєте  та записуєте план до казки), решта завдань до цієї вправи виконуєте усно!

 14.05. 20.

Тема. Контрольний аудіодиктант

Діти, пропоную вам спробувати написати аудіодиктант:
Домашнє завдання: написати аудіодиктант.


 18 .05. 20.

Тема. Контрольна робота на тему:"Складне речення, пряма мова, діалог"

1.Складним називається речення, в якому:
а) одна граматична основа;  б) дві і більше граматичних основ;   в) є другорядні члени речення.
2.Вкажіть складне речення:
а) Стара черемха заздро поглядала на першу вишню;
б) Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот;
в) Сонце обливало землю рожевим світлом і ніжно цілувало своїми іскорками.
3. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:
а) Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся;
б) Сонце вже звернуло з обіду, і хилиться на захід;
в) Сонце спускалося до обрію, і вся вулиця палахкотіла полум’ям.
4.Чуже мовлення, передане дослівно, називається:
а) діалогом;   б) прямою мовою;   в) цитатою.
5. Вкажіть речення з прямою мовою ( розділові знаки пропущено):
а) Він правді дивився у вічі;
б) Віддай мені корову назад каже багатий вбогому братові;
в) На плакаті написано щоб учні дружили з книгою.
6. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлені розділові знаки:
а) « Той лиш пошани достоїн, хто мову шанує свою», - підкреслював Володимир Сосюра;
б) Я запитав товариша: «Ти підеш на річку ловити рибу?»;
в) «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину» - слушно застерігає Василь Симоненко.
7. Вкажіть речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:
а) «Як гарно»! – сказала сестра;
б) На плакаті написано: «Дружіть з книгою!»;
в) « Я піду на річку ловити рибу» - сказав Олег.
8. Вкажіть речення, яке відповідає  схемі А: «П?»:
а) Не на тебе ждать я буду поет відповідає;
б) Тут поет запитав Хто там;
в) Лицар крикнув От спасибі .
9. Вкажіть схему, яка відповідає  реченню  Котра година  запитує Михайлик:
а) А: «П?»;   б) «П», - а;   в) «П?» - а.
10. Виправте помилки:
Книжка дуже цікава , ми влаштовуємо її обговорення : « Сказала вчителька».
11. Розставте розділові знаки при діалозі:
Мамо а Зайчик - Побігайчик боїться Кози перебиває Павлик материну казку.
Боїться боїться моя дитино відповідає матуся.
Мамо нащо та погана Коза – Дереза знов питає Павлик.
Так Бог дав сину гомонить мати далі

Домашнє завдання: написати  контрольну роботу (питання не переписуйте).

19 .05. 20.

Тема. Повторення і узагальнення вивченого в кінці року. Лексикологія

Дітки, як ви вже зрозуміли, ми вже опрацювали весь програмовий матеріал і уроки ,які у нас залишилися  ми будемо повторювати ті розділи, що вивчили раніше.
Домашнє завдання: 
І - ІІІ р.  повторити § 4 - 10, вивчити  правила;
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування "Лексикологія".
(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

20 .05. 20.


Тема. Повторення і узагальнення вивченого в кінці року. Будова слова й орфографія

Домашнє завдання: 
І - ІІІ р.  повторити § 11 - 14, вивчити  правила;
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування "Будова слова й орфографія".
(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

21 .05. 20.

Тема. Повторення і узагальнення вивченого в кінці року. Фонетика й графіка 

Домашнє завдання: 
І - ІІІ р.  повторити § 15 - 19, вивчити  правила;
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування "Фонетика й графіка".(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

25 .05. 20.

Тема. Повторення і узагальнення вивченого в кінці року. Орфоепія й орфографія

Домашнє завдання: 
І - ІІІ р.  повторити § 20 - 32, вивчити  правила;
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування "Орфоепія, орфографія"(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

26 .05. 20.

Тема. Повторення і узагальнення вивченого в кінці року. Синтаксис і пунктуація


Домашнє завдання: 
І - ІІІ р.  повторити § 33 - 44, вивчити  правила;
ІVр. - Обов'язково пройти онлайн - тестування "Синтаксис і пунктуація".(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

27 .05. 20.

Тема. Підсумковий урок за ІІ семестр


Домашнє завдання: Тестування з української мови(підсумковий урок).(Фотозвіт(скрін) надіслати на мою електронну адресу)

28 .05. 20.

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого  за ІІ семестр

Домашнє завдання: повторити всі вивчені орфограми.
Домашнє завдання: