Wikipedia

Результати пошуку

5 клас

 І семестр 

24.11.21, 25.11.21

Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів

Діти, сьогодні ми з вами розглядаємо нову тему, тому для початку повторимо:

Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.

Склад утворюється тільки з голосного звука або поєднанням голосного з одним або кількома приголосними.

За кількістю складів слова бувають  односкладові, двоскладові  та  багатоскладові. Наприклад: яр, зи-ма, я-ру-га.

Склад, що закінчується голосним звуком, називається відкритим. Наприклад: ме-ло-ді-я.

Склад, що закінчується приголосним звуком, називається закритим. Наприклад: аб-зац.

·        Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (стор.105 -107) ·Перегляньте відеоурок, перейшовши за посиланням: https://youtu.be/3UKNZyql3w8   

    Вправа на закріплення(письмово)

Записати слова, поділити їх на склади. Підкреслити відкриті склади однією лінією, закриті - двома. У виділених словах визначити орфограми.

 

Місяць, хурделиця, січень, свято, студень, лютий, сім’я, Різдво, арія, ожеледь, сільський.

·        Гра «Знайди зайве»(усно)

Поділити слова на склади і знайти «зайве» слово в кожному рядку.

1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.

2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.

3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.

4. Березень, квітень, травень, червень, липень.

 

ü Ознайомтеся

Наголос — це виділення посиленням голосу певного складу в слові. В українській мові наголос вільний, тобто наголошеними можуть бути різні за порядком склади.

Існують слова з подвійним наголошенням. У словниках наводять обидва наголоси, наприклад: зАвждИпОмИлка. Серед словників України одним із найважливіших є словник наголосів української літературної мови.

Логічний наголос — це виділення посиленням голосу та підвищенням тону найважливішого в реченні за змістом слова або сполуки.

 

·        Вправа «Постав наголос»(письмово)

 Зима – зими, сніг – сніги, вікно- вікна, голуб – голуби, стіни – стіни.

Чи змінюється місце наголосу при зміні форми слова?

 

·        Орфоепічна робота(усно)

 Поставте наголос у словах.

Читання, писанка, завдання, подруга, дочка, донька, олень, ознака, вірші, приятель, живопис, старий, високо, середина.

      Перевірте правильність виконання завдання за словниками.

·        Знайомство зі словниками.

Правильне наголошування – один із показників культури усного мовлення. Оскільки наголос в українській мові вільний і рухомий, часто виникає потреба перевірити його за словником. До якого ж словника звернемося? Яка наука вивчає правильну вимову слів? Яку помилку допустить учень, коли він неправильно наголошуватиме слова?

Ознайомлення з орфоепічним словником та словником наголосів.

·     Розподільний диктант (письмово).

Розподіліть слова у три колонки: І – наголос на першому складі, ІІ –наголос на другому складі, ІІІ –наголос на третьому складі.

Туга,червоний, міліметр, русло, посмішка, бюлетень,столяр,подруга, олень, чотирнадцять, алфавіт, кулінарія, батьківський, читання, завдання, кілометр, одинадцять.

 Домашнє завдання 1.

1.   Вивчити теоретичний матеріал параграфа 19;

2.  Виконати вправи 212, 213

 

Домашнє завдання 2.

1.  Вивчити теоретичний матеріал параграфа 19;

2.   Виконати вправи 215,  219.

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

22.11.21, 23.11.21

Тема. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ .

1.Перевірте  себе

     Фонетика – це розділ науки про мову, який … (вивчає звуки мови )

1.     Звук – це найменша …                                              (одиниця мовлення)

2.     Звук позначають буквою, узятою в ….               (квадратні дужки)

3.     Звуки поділяються на ….                                     (голосні та приголосні)

4.     Голосні звуки творяться з …                                       (голосу)

5.     Голосних звуків …                                                       (6)

6.     Приголосні звуки творяться з … і ….                        (голосу і шуму)

7.     Приголосних звуків …                                                 (32)

8.     Літера – це …                                                                (графічний знак)

9.     Графіка – це розділ науки про мову, який …        (вивчає знаки письма)

10.                       Алфавіт – це розташовані у …                        ( певному порядку літери)

11.                       Усього в українській мові … літери.                          (33)

12.                       Букви я, ю, є позначають 2 звуки, коли…    (на початку слова,після голосної, апострофа, м’якого знака)

13.                       Яка голосна буква  завжди позначає два звуки?      (ї)

14.                       Буква щ завжди позначає …. (2 звука ш і ч)

2. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, порахуйте кількість букв та звуків.

¢ джміль

¢ 2  компютер

¢ ягідка

 

3. Розпридільчий диктант. Запишіть слова у 2 колонки.

 

 І колонка слова,  в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки.

 ІІ колонка слова, в яких ці букви позначають один звук та м’якість попереднього приголосного.

  Зброя, картопля, олія, лінія, людина, ілюстрований, об’єднати, третє, криниця, травою, адресують, аквареллю.

    Якщо Ви правильно виконали завдання, з перших букв слів складеться початок прислів’я: «…… солов’я не тішить»

«Золота клітка солов’я не тішить».

4. Фонетичні загадки(усно)

1.Приголосний, дзвінкий, не маю пари .Знайдіть мене у слові мати .

2. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Є голосною, що є у слові хата.

3.Приголосний, глухий. Моя пара - [д]

4.Голосний ненаголошений. В алфавіті позначаюсь першою літерою. Мене легко пізнати за запахом . (м’ята)

Другі та треті парти знаходять зайві слова, записують через кому і готуються пояснити чому.

 

5. Замініть запозичені слова відповідними українськими, користуючись довідкою.

1.Цікава афіша. 2. Шевченкова автобіографія. 3.Сучасний сервіс. 4.Аплодисменти. 5. Науковий експеримент.

Довідка:а)дослідження; б) обслуговування; в)оголошення; г) життєпис; д)оплески.

 

-         В цих словах є вивчені наші літери. Скільки звуків позначає я в словах дослідження, обслуговування, оголошення? А є в слові життєпис?

6. Запишіть слова буквами

Прочитати звуковий запис слів. Записати слова буквами.

 

[зайіжджати] , [суз’ірйа] ,[йаблун’а], [йагн’а] , [йашчичок] , [пойаснеин’:а]

 

 Домашнє завдання №1  

1.Опрацювати параграф 18; виконати вправу 205, 206

2.Знайти і записати 5 прислів’їв в яких є слова з буквами я, ю,є,ї,щ.(вис.рівень).

Домашнє завдання №2

 

1.     Опрацювати параграф 18; виконати вправу 207,209

2.     Написати міні-твір про те, яке місто України ви хочете відвідати і чому, використавши слова з буквами я, ю,є,ї,щ.(вис.рівень)

 

 

 

Дистанційне навчання з 15 жовтня 2020 року
Увага!!!    
       Діти, для того, щоб ви відразу бачили результат своєї праці, роботи,  які ви вже виконали, надсилайте на мою електронну адресу. Я їх перевірятиму та оцінюватиму.      
  PS: 1- сфотографуйте роботу так, щоб було видно дату та тему роботи; 
2- у темі електронного листа  вкажіть  клас та  прізвище;                              
 3- надішліть на електронну адресу  dztetiana12@gmail.com
4- Пам'ятайте!!! Працюємо за розкладом! Протерміновані  без поважних причин роботи перевірятися і оцінюватися не будуть!

19.10.20.
Тема: Правопис значущих частин слова(повторення)
Діти, уважно розгляньте теоретичний матеріал, щоб пригадати як правильно пишуться деякі префікси.

Теорія:

Префікс с
Перед приголосними к, п, т, ф, х пишемо префікс с-.
Приклад:
Сказати, спитати, стурбований, сформувати, схвалення.
Зверни увагу!
Запам'ятай таку фразу: КаФе «ПТаХ». Саме перед цими приголосними пишемо с-.
Префікс з (зізо)
Перед усіма іншими літерами пишемо з-.
Приклад:
Змастити, зекономити, зорганізувати, зшити, зчисити, зсунути, зрубати.
Коли корінь слова починається зі сполучень приголосних або щ,  пишемо префікс зі-: зібгати, зірвати, зістрибнути,  зіщулитись.
 
Коли корінь слова пишемо з апострофом, теж вживаємо префікс зі-: зім'яти, зів'ялити, зіп'ястися, зіб'ю, зів'ю.
 
У деяких словах префікс зі- чергується із зо-: зігрівати й зогрівати, зімлівати й зомлівати, зіпрівати й зопрівати, зітліти й зотліти.
Префікси розбезвозчерезміж
У цих префіксах кінцевий дзвінкий приголосний ([з],[ж]) перед глухими приголосними ніколи не змінюється.
Приклад:
Розплакатись, безкраїй, возвеличувати, черезплічник, міжконтинентальний.
Зверни увагу!
У деяких старослов'янських словах пишемо вос-: воскресіння, восхваляти, восторжествувати.

Діти, ви опрацювали теоретичний матеріал, і на закріплення виконайте дані вправи.
Домашнє завдання:
1.Творче завдання на побудову нових слів.
Утворити  нові слова. додаючи до кожного слова префікс з- (с-, зі-). Записати слова в зошит. Позначити орфограми.
Сунути, хвалити, брати , гнути , пиляти , чистити, кидати.
2.Практичне завдання. Вставте букву з або с, підкресліть орфограми:
Ро..пис, вро..сип, ..кат, ...цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тискач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..лизько, ..сох, ро..сунув, ..чавити, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.

20.10.20

Тема. Правопис префіксів пре-,  при-, прі- (повторення вивченого)

Діти, невдовзі у нас контрольна робота, тому сьогодні ми пригадаємо написання префіксів пре- ,при-, прі-. 
Пропоную вам розглянути схему:



Завдання 1.

Тепер попрацюйте практично. Вставте портрібні  букви і підкресліть їх. 

Пр -кріпити                            пр-дорогий

пр-спокійний                       пр-гріти

пр-дорожній                       пр-мудрий

пр-звище                               пр-рва

Домашнє завдання: 

І-ІІ- повторити § 14, вивчити правила;

 ІІІ- вставити букви у завданні 1;

ІУ- скласти казку за поданим початком(початок перепишіть у зошит, а далі придумайте щось своє.

                                                              Казка

Троє братів Пре-, При-, Прі-   йшли гірською стежкою.

-         Я премудрий, прегарний,- вихвалявся перший брат Пре-.

-         А я, - бундючно мовив При-,   -приєднуючись до слова, надаю йому багато значень.

Наймолодший брат Прі-  повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре-  та При-  так захопилися хвастощами, що не помітили, як…..

PS: Роботу здати до 21.10.20 (1 урок).

21.10.20

Тема. Підсумковий урок з теми:"Будова слова. Орфографія"

Діти, сьогодні у нас підсумковий урок з вивченої теми. І на наступний урок ми напишемо контрольну роботу.

Пропоную вам такі завдання:

1. Дібрати до кожного слова  по 3 спільнокореневих. Виділіть корені. 

Літній-_____________________________________________

Стрибати-_________________________________________

Зима-_____________________________________________

Краса- _________________________________________

2. Розберіть слова за будовою:

Відросток, земний, вушко, паросток, світовий, ніжка.

3.Виділіть у словах закінчення і основи:

далекий,переходимо,дорогою, високого, книжечка, вересень.

Домашнє завдання: повторити §11-14;

усно відповісти на питання ст. 87;

виконати завдання 1,2,3 із конспекта уроку.

PS: Роботу здати до 22.10.20 (3 урок).


22.10.20.

Тема. Контрольна робота №2. Будова слова. Орфографія.

        Завдання з вибором однієї правильної відповіді                     (3б ) 

1. Значущі частини слова – це:

А)  підмет, присудок,  означення, обставина;

Б) іменник, прикметник, числівник, займенник;

В) корінь, префікс, суфікс, закінчення.

2.Виділіть рядок, у якому вказані різні форми одного слова:

А)  вовк, вовчик, вовчище;

Б)  малий, маленький, малесенький, малим;

В)  пісня, піснею, у пісні .

3.Укажіть рядок,  у якому всі слова мають нульове закінчення:

А)  терен, ожеледь, перелісок, зайчик;

Б)  швидко, кріт, мрійник,  знання;

В)  путь, мудрість, степ, праворуч.

4.Виділіть рядок, у якому всі слова не мають закінчення:

А) таксі,  мудро, зрання, повагом;

Б) сік, попурі,  миттєво, корінчик;

В) їжак,  січ, льотчик, гравець.  

          5. Укажіть рядок,  у якому всі слова пишуться з префіксом пре-  :

          А) пр..лавок, пр..точений,   пр..подобний ;

          Б) пр..мудрий, пр..великий,  пр..гарний;

          В) пр..морський, пр..щеплювати, пр..чіп.

          6.  Виділіть рядок, у якому    в усіх словах  відбувається чергування

              приголосних під час формо-  або  словозміни:

          А) лінь,  поріг, берег, день;

          Б)  рука, рік, дорога, щічка;

          В) пісня,  Париж,  друг, оберіг.

            Завдання  з кількома правильними  відповідями

         7. Укажіть рядки, у яких всі слова мають префікси або суфікси, що надають словам емоційного забарвлення:                                          (1б)

          А) синочок,  зміюка, котик, малесенький;

          Б)  пень, воріженьки, тоненький, денний;

          В) прехороший,  ультрастиль,  супервага;

          Г)  президент, райочок,  суничка, хвиля.

       8. Виділіть рядки, у яких всі слова спільнокореневі:                       (2 б)

          А)  слово, прислівник, словесник, словотвір;

          Б)   добро, добренький, добром, у добрі;

          В)   голова, головний, голівонька, головувати;

          Г)  перехід, заходити, сходження, ходіння ;

          Д)  прехитрий, хитрун, хитрість, хитрувати;

          Е) повітря, повітряний,  у повітрі,  повітрям.                    

Завдання на встановлення відповідності                                       (2 б)

9.    Встановіть відповідність

А) сіль, мудрість,  піч ;

1.Слова, у яких слід писати префікс  с-

Б) (з, с)гадати,  (з,с)веселити,

     (з,с) шити;

2. Слова, у яких наявне чергування о, е з і

В) пр...бирати,  пр..дорожній,

     пр..чинити;

3. Слова, у яких потрібно писати  префікс

    при-

Г) (з,с)х(з,с)фокусувати;валити,    

    (з,с) пізнитися, 

4. Слова, у яких слід уживати префікс пре-

 

5. Слова, у яких слід вживати префікс з-

         10. Зробіть морфемний розбір слів:                                                           ( 2б)

             усміхається, співаночка, увечері, віддалена.

         11. Вставте пропущені букви:                                                                (2б)

              Бе..козирка,  .. кропити,  бе..пека, ро..чин,  пр..бічник,  ..кинути,  пр..звище,

              пр..бережний, пр..рва, пр..своїти,  … цілити,  …гнутися.

Домашнє завдання: виконати контрольну роботу №2 (питання не переписуйте).

PS: Роботу здати до 23.10.20 (4 урок).



01.12.20., 02.12.20

ТЕМА. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-РОЗДУМ ПРО ВЧИНКИ ЛЮДЕЙ НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ ("Кого я вважаю справжнім другом")

Діти, нагадую вам , що кожен тип мовлення має свою структуру.

 Такою для роздуму є: теза — аргумент — висновок.

— Коли ми кажемо «треба подумати» — це значить, що нам необхідно з’ясувати для себе: чи ми схвалюємо, чи ні, чи згодні ми, чи заперечуємо. Але для того щоб прийняти конкретне рішення, ми повинні мати певні підстави. Необхідно довести правильність того чи іншого рішення. Звідки беруться аргументи? Перш за все із власного досвіду, на підставі коментування дорослих, на основі прочитаної інформації. Таким чином, приймаючи якесь рішення, ви не тільки висловлюєте згоду чи протест, а й коментуєте, чому саме таке рішення ви прийняли, що для вас послужило аргументом. Звичайно, фіналом висловлювання буде висновок. Усі ці міркування разом і будуть висловлюванням типу роздуму.


Ваше завдання  - скласти  висловлювань на тему «Кого я вважаю справжнім другом».

За поданим нижче  планом напишіть твір про вчинок вашого товариша, який вам запам’ятався. Закінчіть твір роздумом, розпочавши його так: «Цей вчинок я вважаю благородним (негідним), тому що… »

 

Аби полегшити вам роботу пропоную план до власного висловлювання.

 

Орієнтовний план

Вступ

Чому я обрав цю тему?

Теза

Яким повинен бути справжній товариш

Докази

1) чесний і порядний;
2) відданий;
3) готовий у будь-який момент прийти на допомогу;
4) розумний, винахідливий;
5) надійний, справедливий

Висновок

Дружба — це найцінніший скарб

Домашнє завдання:

Напишіть твір-роздум на дану тему(ця робота розрахована на 2 уроки, тому у перший урок запишіть план, а у другий власне висловлювання).

РS: надсилати електронною адресою не потрібно, коли повернемося до навчання. 


 03.12.20

ТЕМА. Огфографічна помилка. Її умовне позначення

Дітки, ви не один раз бачили у своїх робочих зошитах помітки вчителя на полях. Як правило вони свідчать про кількість помилок, які ви допустили , виконуючи завдання. І якщо "І","Г", то, як правило, це граматичні помилки. Сьогодні ми практично попрацюємо над "граматичними помилками" стосовно нещодавно вивчених орфограм. 

Ненаголошені голосні. Тести

 

1.У всіх словах пропущено букву О в рядку

а) г…лубка, р…бота, г…нчар, п…ганий

б)б…гач, х…зяїн, б…гаття, к…лач

в) г…рячий, мол…т, кр…плина, др…бина

г) с…ловей, к…зати, б…гатій, к…чан

2. У всіх словах пропущено букву О в рядку

а)вих…р, в…зити, …сінній, в…рона

б)пл…щаниця, єв…нгеліст, к…дило, …мвон

в) …лтар, в…рений, п…ляниця, х…роший

г) м…теринка, к…рзина, с...бака, х…тинка

3. У всіх словах пропущено букву Е в рядку

а) ч…р…вик, прав…дний, зел…нь, пов…рнути

б)п…л…на, в…шневий, п…сати, кл…котати

в) ш…л…стіти, ш…рокий, кр…вавий, к…шеня

г)бр…ніти, ч…рнило, гл…тати, кр…вавий

4. У всіх словах пропущено букву Е в рядку

а) д…ректор, д…пломат, др…жати, к…сіль

б)гр…бінець, в…черя, б…реза, справ…дливий

в) перепел…ня, відпоч…вати, гл…тати, коз…ня

г)кол…хатися, л…генда, вдал…чинь, св…сток

5. У всіх словах пропущено букву Е в рядку

а)дж…р…ло, щ…б…тати, в…сло, вер…с

б)абр…кос, к…шмиш, р…тмічний, ч…мпіон

в) бл…щати, к…шеня, тр…вога, скр…готати

г)оз…ро, бл…скавичний, вимп…л, сем…ро

6. У всіх словах пропущено букву И в рядку

а)опт…міст, кор…дор, зал…вати, зр…нати

б)м…нулий, л…міш, майст…р, бер…гиня

в) дзв…ніти, тр…вати, дост…гати, с…р…да

г)тр…мтіти, екстр…мальний, в…т…ран, ц…гейка

7. У всіх словах пропущено букву И в рядку

а) в…т…ринар, експ…р…мент, квіт…нь, він…грет

б)хлоп…ць, трав…нь, чов…н, с…рпанок

в) віт…р, сел…з…нь, літ…ра, с…рота

г)ст…хати, тр…валий, загв…нтіти, л…ман

8. У всіх словах пропущено букву И в рядку

а)бл…щати, тр…вога, скр…піти, кел…х

б)м…тушня, д…ржати, пом…рати, вел…чати

в) л…йт…нант, коч…рга, зат…хати, пер…ф…рия

г) з…л…ніти, верес…нь, ор…гінальний, л…дарювати

9. У всіх словах пропущено букву Ев рядку

а)пш…ниця, гл…тати, тр…мати, шел…ст

б) в…л…чина, віт…р, ч…тати, п…тний

в) л…вада, ш…потіти, кл…котіти, п…чера

г)тр…вога, тр…мати, д…корація, вел…ч

10. В якому рядку написання всіх слів перевіряється наголосом?

а)широкий, левада, кишеня, далеченько

б) веселий, преважкий, марево, присвоїти

в) критичний, оселитися, реберця, свистіти

г)хитренький, земелька, приспівувати, математика

11. Усі слова написані правильно в рядку

а)ожеледиця, призидент, привілеї, притендент

б) непримеренний, оцинкований, роздивлятися, технічний

в) галирея, арестократичний, десертація, періг

г)терплячий, зберегти, немилосердний,

12. Помилку у двох словах допущено в рядку:

а)демонстрація, рефрежиратор, ритмічний, риторика

б) ветиран, вінигрет, справедливий, клекотіти

в) директорія, клейноди, символічний, перукарня

г)абрикос, бриніти, тиранія, акредитація, приректи

Домашнє завдання: виконати тести 1-12(питання не переписуйте).

РS. Виконані роботи перевірю, як тільки повернемося до навчання (обміняємося зошитами).


07.12.20., 08.12.20.

 Тема. Уподібнення приголосних звуків

Дітки, ця тема є трішки складною, але ви не лякайтеся. Що таке уподібнення? Це коли у вимові один звук, стає подібним до іншого. Скажімо з=с,д=т,г=х...

 Зараз дуже уважно прочитайте правило, яке є у підручнику на ст.117, 119.

Уважно подивіться відеоурок, де дуже детально розповідається про уподібнення приголосних:


Попрацюємо практично, виконавши вправи 243,246; 249,250.

Домашнє завдання:

І-ІІ Вивчити правила ст.117,119, уважно продивитися відеоурок;

ІІІ. Виконати вправи 243, 246, 249,250. Діти, (Д\з об'ємне, тому що ця тема розрахована на 2 уроки).

РS. Виконані завдання не надсилайте на електронну адресу, обміняємося зошитами, як тільки повернемося до навчання.


09.12.20., 10.12 20

Тема. Вимова і правопис префіксів роз-, без- . Тренувальні вправи

Діти, найважливіше правило щодо цієї теми- у префіксах роз-, без- ми завжди пишемо - з.

Перегляньте невеличкий відеоурок:

Як бачите,  все дуже легко. Тепер попрацюйте практично, виконавши вправи з вашого підручника 253,254, 255,256 ст.121-122.

 Домашнє завдання: 

 І-ІІ вивчити правила з параграфа 23; подивитися відеоурок;

ІІІ - виконати вправи 253,254, 255,256 ст.121-122.(враховуючи , що ця тема на 2 уроки).

 РS: виконані роботи перевірю, як повернемося до навчання (обміняємося зошитами).


ІІ семестр 2021

14.01.21 

Тема. Основні випадки чергування у\в, і\й

Діти, враховуючи, що українська мова є однією із наймилозвучніших мов, їй властиве чергування голосних і приголосних звуків. Сьогодні ми зупинимося на одному із найтиповіших чергувань. 

Уважно передивіться відеоурок:


Опрацюйте матеріал підручника ст.144.

Виконайте вправи на закріплення 320,321.

Домашнє завдання:

І-ІІ - вивчити правила параграфа 26, передивитися відеоурок;

ІІІ - виконати вправи 320, 321;

РS: виконані роботи перевірю, як повернемося до навчання (обміняємося зошитами).


19.01.21 

Тема.  Вимова і правопис префіксів з-, зі-, із-, с-

Чергування префіксів з  \\зі  \\із пояснюється милозвучністю української мови.

Наприклад: префікс зі- ми вживаємо,якщо далі йде 2 приголосних(гнути - зігнути);

префікс с- ми вживаємо перед 5 приголосними К,Ф,П,Т,Х(кафе "Птах"- мемчик для запам'ятовування) (коптити- скоптити, фотографувати- сфотографувати, палити- спалити, танцювати- станцювати, хвалити - схвалити).

Відповідно перед всіма іншими приголосними буде префікс з-

Наприклад: долати-здолати, ламати- зламати                             

Перегляньте, щоб краще запам'ятати: 

Опрацюйте матеріал у підручникові ст.147,148.

Виконайте вправи на закріплення 327, 331 (усно).

Домашнє завдання: 

І -ІІ -  вивчити параграф 27, ст.147-148, подивитися відео;

ІІІ - Виконати  вправи 332, 333 письмово;

ІУ - виконати онлайн тести:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9175918

Діти, будьте уважними онлайн тести потрібно виконати до наступного уроку (20.01.21 до 12.00), час проходження обмежений 15 хв., спроба -1. Прохання: підписуйте прізвище і ім'я повністю. Результати надсилати не треба, вони надійдуть мені автоматично. Успіхів!!!


20.01.21, 21.01.21

Позначення м'якості приголосних на письмі  буквами  Ь, І,Є,Ю,Я. Сполучення літер ьо,йо.  Тренувальні вправи

1.     Робота з підручником

–опрацюйте теоретичний матеріал ст. 153-154

2. Дослідження-зіставлення

      — Прочитайте й запишіть слова, підкресліть у них м’які приголосні. Як позначається м’якість приголосних на письмі?

Сльота, люк, осіннє, листя, стань, ллє, муляр, зірка, люди.

      - З’ясувати, чим різняться слова рис — рись, ліз — лізь.

3. Робота з опорною таблицею

          

1)   Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я.

Звук і буква — два різних поняття, хоча тісно пов’язаних між собою. Звук ми чуємо, букву — бачимо, тобто сприймаємо візуально.

В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають:

— буквою ь (м’який знак): тиждень, льон;

— буквами є, ю, я, коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, людина,подяка;

— буквою іконвалія, лід.

2)   Звукопис слів в українському мовознавстві.

Для звукопису в українському мовознавстві використовуються літери українського алфавіту та додаткові (діакритичні) знаки. Наприклад: [л’у´ди].

 

Де ти з’їси цілу родзину? – м’які приголосні

Уживання ьо

Уживання йо

Лише після м’яких приголосних у кінці та в середині складу: кольоровий, сьомий, крайньою, чотирьох

1.  На початку слова: йому.

2.  Після голосних: майор.

3. Іноді після приголосних:Соловйов

 

4. Гра «Знайди зайве слово» письмово

1. Тінь, сіль, тік, хміль;

2. Дитя, моя, сім’я, надія;

3. Льон, сльоза, підйом;

4. Земля, доля, воля, поле.

         5. Вставте там де потрібно м’який знак та відкрийте ключ

Куз..ня, (на) яблун..ці, (в) хатин..ці, велетен..ський, біл..ший, мен..ший, Об.., чотир..ма, ател..є, чотир..ох, ірпін..ський, урал..ський, кубан..ський, дон..чин, промін..чик, цвірін..чання, різ..кий, низ..кий, Іркутс..к, Хар..ків, порт..єра, кур..єр, різ..бяр, дз..вякати, повір..те, оглянис..

Ключ: підкресли ті слова, у яких на місці крапок треба вставити знак м’якшення. З перших букв підкреслених слів утвориться речення.

         6. Обґрунтуйте вибір написання орфограми «Буквосполучення йо, ьо».

Л..н, ра..н, бад..рий, міль..н, зна..мий, сер..зний, л..тчик, ..од,медаль..н, ма..р, Вороб..в, д..готь, павіль..н.

 

Домашнє завдання

І-ІІ § 29. Вправа  350;

ІІІ-ІУ Виконати завдання 1-6 із конспекту уроку.



Немає коментарів:

Дописати коментар